0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
لغت نامه وردپرس و وب

لغت نامه وردپرس و وب

فهرست مطالب

لغت نامه وردپرس و وب

در این مطلب به معرفی بیش از 100 اصطلاح رایج در دنیای طراحی وب و وردپرس می پردازم به همین دلیل عنوان مطلب شده لغت نامه وردپرس و وب

Action hook  اکشن هوک

اکشن هوک ها ابزار بسیار مفیدی در وردپرس هستند و برای انجام توابع (عملیات) در مکانهای خاص یک قالب یا افزونه استفاده میشوند. بسیاری از قالبها و پالگینها، مانند Total ،از اکشن هوکها به عنوان راهی آسان برای تغییر خروجی پروژه یا اضافه کردن کد سفارشی خود استفاده میکنند.
برای افزودن یک اکشن هوک به قالب یا افزونه کد زیر را باید اضافه کرد:

do_action(‘myaction’ );

 Admin bar نوار مدیریت

زمانی که کاربر وارد پنل مدیریت وردپرس میشود، یک نوار سیاه در بالای سایت وردپرسی مشاهده میشود که نوار مدیریت نامیده میشود.

 

خدمات طراحی سایت و خدمات سئو را ببینید

 

Admin bar نوار مدیریت
Admin menu منوی مدیریت

منوی ناوبری در سمت چپ نوار مدیریت وردپرس است. ویرایش پروفایل کاربری و خروج از این بخش انجام میشود.

Admin menu منوی مدیریت
Addon افزودنی

ادان یک افزونه وردپرس است که وابسته به افزونه مادر است و امکانات بیشتری به آن اضافه میکند. بنابراین قبل از نصب ادان باید افزونه مادر نصب شود. بعنوان مثال، افزونه کیف پول یک ادان برای افزونه فروشگاهی ووکامرس است.

Addon افزودنی
Apache آپاچی 

آپاچی پرکاربردترین نرم افزار وب سرور متن باز است که به صورت رایگان در دسترس است. آپاچی به عنوان یک وب سرور مسئولیت پذیرش درخواستهای دایرکتوری ( http ) از کاربران اینترنت و ارسال اطالعات مورد نظر آنها را در قالب فایل و صفحات وب است.

اکثر ارائه دهندگانهاست وردپرس از Apache به عنوان نرم افزار وب سرور خود استفاده میکنند.

Apache آپاچی
Akismet هرزنامه 

وردپرس برای هر مطلب امکان اضافه کردن دیدگاه را فراهم کرده است اما مشکل اینجاست که رباتهای تبلیغاتی میتوانند نفوذ کنند و اقدام به ارسال هرزنامه یا تبلیغات کنند. افزونه Akismet که توسط میلیونها وبسایت استفاده میشود، هر روز صدها میلیون کامنت هرزنامه را فیلتر میکند، بنابراین نیازی به بررسی تک تک دیدگاهها توسط شما نیست.

Avatar  آواتار

آواتار صرفا یک عکس و نمایش گرافیکی از یک کاربر یا شخصیت است. ممکن است به شکل دوبعدی به عنوان نماد در پروفایل انجمنهای آنالین و سایتها یا به شکل سه بعدی مانند بازیها یا جهانهای مجازی باشد.

Avatar آواتار
End-Back بک اند

بک اند، یک اصطالح فنی است که برای توصیف ناحیه پیکربندی یک برنامه استفاده میشود.

بکاند یک وبسایت، شامل یک »سرویسدهنده«، یک »اپلیکیشن« و یک »پایگاهداده« است که زیرساختها و امکانات الزم برای اجرای فرانتاند (نمایش سمت کاربر  (را فراهم میکند.

در وردپرس، Backend برای تعریف ناحیه مدیریت وب سایت که در آن محتوا ایجاد یا نصب و پیکربندی افزونهها، مدیریت تنظیمات قالب انجام میشود، استفاده میشود.

Backups بک آپ

بک آپ یا نسخه پشتیبان، یک کپی از وبسایت است که در سرور، کامپیوتر شخصی یا هر جای دیگری ذخیره میشود. پشتیبان گیری برای اهداف مختلف استفاده شود و مهمترین آن، داشتن یک نسخه سالم از سایت در مواقع هک شدن یا خرابکاری غیر عمدی است. تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده و کلیه فایلهای سایت ضروری است. پایگاه داده جایی است که تمام محتوا و تنظیمات در آن ذخیره میشود و فایلها مواردی مانند عکسها، فایلهای تم، افزونهها و غیره هستند.

بک آپ گرفتن از وردپرس به سادگی و توسط افزونه داپلیکیتور می تواند انجام شود.

Blog وبلاگ

کلمه Blog مخفف عبارت log web است. اگرچه وبلاگها در ابتدا به عنوان مجلات شخصی تلقی میشدند، اما اکنون معمولا در وب سایتهای تجاری و حتی فروشگاهی هم دیده میشوند.
وبلاگ صفحه ایست که همه پستهای منتشر شده را به ترتیب زمانی یا ترتیب دلخواه فهرست میکند.
صفحه بلاگ در تنظیمات < خواندن وردپرس تنظیم می شود.

bbPress بی بی پرس

bbPress یک افزونه ساخت انجمن است که توسط سازندگان وردپرس ایجاد شده است. با این افزونه میتوان به سرعت مکانی برای بحثهای ناهمزمان، اشتراکها و موارد مشابه ساخت. bbPress بر روی سادگی، انعطاف پذیری، یکپارچگی با وردپرس، استانداردهای وب و سرعت تمرکز دارد.

bbPress بی بی پرس
BuddyPress بادی پرس

BuddyPress به شما کمک میکند تا با استفاده از وردپرس یک وبسایت اجتماعی قدرتمند )شبکه اجتماعی کوچک بسازید.
این افزونه رایگان تمام ویژگیهایی که از یک جامعه مجازی انتظار میرود را داراست. امکاناتی مانند پروفایل کاربران، تشکیل گروهها، جریانهای فعالیتی مانند فیسبوک، پیامهای خصوصی، اعلانها و غیره.

BuddyPress بادی پرس
Block بلاک

در نسخه های جدید وردپرس، محتوا به روشی بصری تر از ویرایشگرهای کلاسیک ایجاد میشود. کتابخانهای از عناصر از پیش ساخته شده با عنوان »بلوکها« آماده شده است که با درگ کردن می توان آنها را در صفحه قرار داد. بلوکهایی آماده ای مانند متن، گالری، تصویر، ویدئو، پرسشهای متداول و …

Breadcrumbs بردکرامپ

اگر صفحه های فرزند یک صفحه دیگر است، مسیری شبیه به “صفحه اصلی<< صفحه والد<< بقیه مسیر تا صفحه فرزند” معمولا در بالای صفحه نمایش مشاهده میشود.
به این مسیر برادکرامپ گویند. افزونههای وردپرسی نیز وجود دارند که به شما امکان سفارشی سازی و تغییر بردکرامپ را میدهد.

Caching کشینگ

کشینگ یک فناوری است که برای ذخیره کردن بخش خاصی از وب سایت در حافظه سریع )حافظه کش استفاده میشود. با ذخیره وب سایت در یک حافظه سریع به جای هارد دیسک، عملکرد سایت بهبود یافته و منابع مورد نیاز سرور نیز کاهش مییابد؛ در نتیجه سرعت سایت افزایش پیدا میکند.

کش مناسب باعث صرفه جویی در هزینه شما در میزبانی وب شود، اما نباید به عنوان جایگزینی برای یک هاست با کیفیت شود.

Caching کشینگ
Categories دسته بندی

دسته یکی از طبقه بندیهای پیش فرض در وردپرس است که برای مرتبسازی و گروهبندی پستهای وبلاگ، محصولات و سایر انواع پست تایپها )Post Type )استفاده میشود. برای مثال، یک وبسایت خبری ممکن است دستههایی با عنوان ورزشی، هنر، فناوری، سیاست و اقتصاد داشته باشد.

دسته ها به بازدیدکنندگان کمک میکنند تا به سرعت موضوعاتی که در وب سایت شما پوشش داده میشود را بفهمند و سریعتر در سایت شما بچرخند. هر دسته میتوانید زیر دسته دیگری داشته باشد.

Categories دسته بندی
CDN سی دی ان

CDN مخفف Content Delivery Networks به معنی شبکه تحویل محتواست و همه فایلها مانند عکسها، CSS و جاوا اسکریپت را در سرورهای سراسر جهان توزیع میکنند. سپس از فناوریهای هوشمند برای ارائه این فایلها از نزدیکترین سرور به شخص درخواستکننده استفاده میکنند.
به عنوان مثال، اگر من در لس آنجلس زندگی میکنم و از سایتی بازدید میکنم که هاستش در فرانسه هست، احتمالا در فناوری CDN یک سرور در لس آنجلس وجود دارد که فایلهای ثابت را به جای فرانسه به من ارائه میدهد. بنابراین فایلها سریعتر دریافت میشوند و بار سرور اصلی فرانسه نیز کاهش مییابد. برخی از ارائه دهندگان CDN محبوب MaxCDN و Cloudflare هستند.

CDN سی دی ان
Theme Child پوسته فرزند

پوسته فرزند تمام ویژگی و استایل خود را از قالب اصلی یا والد )Theme Parent )خود به ارث میبرد و در ساختار، فایلها و ویژگیهای قالب اصلی تغییری ایجاد نمیکند. با این حال میتوان برای سفارشی کردن استایل قالب والد، افزودن قابلیتهای جدید به آن یا ایجاد تغییرات ظاهری از آن استفاده کرد و دیگر نگران از بین رفتن سفارشیسازیها و تغییرات اعمال شده روی قالب اصلی نبود.

Theme Child پوسته فرزند
CSS سی اس اس

CSS یا Sheets Style Cascading یک زبان استایل شیت است که سبک و استایل را برای قالب وردپرس ایجاد میکنند. با چند خط کد در CSS میتوان به راحتی کارهایی مانند تغییر اندازه فونت، رنگ، سایه یا اضافه کردن یک الگوی پس زمینه جدید را انجام داده و ظاهر سایت را جذاب کرد.
CSS در کنار HTML و جاوا اسکریپت، سنگ بنای وب جهانی است.

CSS سی اس اس
WordPress Customizer سفارشی سازی

سفارشی سازی یک رابط کاربریست که امکان تغییر بخشهای مختلفی مانند ویجتها، منوها و هویت سایت را فراهم می ً کند. اینکه دقیقا به چه ویژگیهایی دسترسی دارید به قالب شما و گاهی اوقات افزونه ها بستگی دارد. اما به طور پیش فرض تغییر طرحبندی و رنگها، متن سرصفحه و/یا پاورقی را میتوان تغییر داد.

WordPress Customizer سفارشی سازی
Types Post Custom پست تایپ سفارشی

پست تایپ سفارشی نوعی غیر از نوشته یا یک صفحه، منو و نظرات است. برخی از انواع پست تایپهای سفارشی رایج عبارتند از رویدادها، آموزشها یا پورتفولیو و نمونه کارها.
برای مثال، اگر میخواهید آرشیو نقد یک فیلم در یک صفحه نمایش داده شود، احتمالا یک پست تایپ سفارشی راه خوبی برای انجام این کار است. بنابراین به راحتی میتوانید نام کارگردان یا رتبه بندی را اضافه کنید و آنها را به صورت سازمان یافته نمایش دهید.

Editor Classic ویرایشگر کلاسیک

ویرایشگر کلاسیک، ادیتور اولیه و ابزاری برای مدیریت محتوا در وردپرس است. Editor Classic یک افزونه رسمی است که توسط تیم وردپرس ساخته شده است و دارای دو تب دیداری با ابزارهای سادهای برای ویرایش متن ابزارهایی مثل ویرایشگر ورد و تب کد نویسی برای درج مستقیم کدهای Html است.

wp-config.php فایل تنظیمات

فایل پیکربندی یا wp-config.php نحوه پیکربندی وردپرس شما را مشخص میکند. گاهی اوقات با ایجاد تغییر در صفحههای مدیریت، توسط خود وردپرس ویرایش میشود یا می ً توانید مستقیما آن را ویرایش کنید با دقت!.
از این فایل برای تعیین نام، نام کاربری و رمز عبور دیتابیس، فعال کردن Multisite ،برای روشن یا خاموش کردن اشکال زدایی استفاده میشود.

Database پایگاه داده

پایگاه داده جایی است که تمام محتوا (پستها، صفحات، پیوستها و غیره و تنظیمات وردپرس ) پیکربندیها در آن ذخیره میشود. در یک مفهوم کلی تر، پایگاه داده مجموعه ای از جداول است که در آن اطلاعات سایت ذخیره میشود.

Database پایگاه داده
Dashboard پیشخوان

داشبورد اولین صفحه ای است که هنگام ورود به پنل مدیریت سایت وردپرسی خود مشاهده میکنید. داشبورد مجموعه ای از ابزارهاست که اطلاعات و یک نمای کلی از آنچه در وب سایت شما اتفاق میافتد را ارائه میکند. گاهی اوقات برای اشاره به رابط مدیریت وردپرس نیز استفاده میشود.

Dashboard پیشخوان
Theme Default قالب پیشفرض

قالب وردپرس یا پوسته ظاهر سایت شامل چیدمان، فونت و استایل را تعیین می کند. قالبهای پیش فرض، اولین پوستههایی هستند که کاربران بعد از نصب وردپرس ظاهر وب سایت را با آنها میبینند. میتوانید این قالب را جایگزین و یا سفارشی سازی کنید.

Name Domain نام دامنه

نام دامنه آدرس وب سایت است که افراد برای بازدید از سایت در نوار URL مرورگر تایپ میکنند. به زبان ساده، اگر وب سایت شما یک خانه بود؛ نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود. برای شناسایی هر رایانه در شبکه اینترنت یک آدرس IP به آنها اختصاص داده میشود که به خاطر سپاری آن سخت است. بنابراین نام دامنه برای حل این مشکل اختراع شد.
اکنون اگر میخواهید از یک وب سایت بازدید کنید، نیازی به وارد کردن یک رشته طولانی از اعداد ندارید.

DNS دی ان اس

معنای به Domain Naming System مخفف DNS سیستم نامگذاری دامنه است. این سیستم به جای آدرس IP عددی رایانهها و سرورها یک نام به آنها اختصاص میدهد. بنابراین به جای نامگذاری یک رایانه یا گروهی از رایانه ها با آی پی 165.224.125.74 ،DNS نام google.com را به آن اختصاص میدهد.

Categories دسته بندی
Elementor المنتور

به دلیل داشتن رابط کاربری ساده، بعنوان محبوبترین صفحه ساز وردپرس شناخته شده است. قابلیت کشیدن و رها کردن برای ایجاد محتوا و در عین حال پیش نمایش لحظه ای تغییرات، مهمترین ویژگی صفحه ساز المنتور است.
10 میلیون وب سایت فعال در حال حاضر با Elementor ساخته شده اند.

Export برون ریزی

اگر دو سایت وردپرسی متفاوت دارید و میخواهید محتوای یکی از آنها را در آینده استفاده کنید، میتوانید محتوا را از سایت مبدا برون ریزی کرده و به سایت دیگر درون ریزی کنید.
برای اینکار در پنل مدیریت سایت>> ابزارها>> برون ریزی را پیدا کنید. فایل خروجی حاصل، حاوی یک کپی از تمام محتوایی است که انتخاب کردهاید.

Envato انواتو

میلیونها قالب ویدیویی، وردپرس، گرافیکی و … را میتوان از این مارکت فایل دریافت کرد. با قالبهای آماده پروژههای بهتر و حرفه ایتری را میتوان سریعتر ارائه کرد.

Envato انواتو
Hosting Email میزبانی ایمیل

میزبانی ایمیل در حالی که معمولا با یک بسته میزبانی وب همراه است، اما یک سرویس جداگانه است که به شما امکان میدهد یک آدرس ایمیل سفارشی تنظیم کنید و از آن برای ارسال و دریافت ایمیلهای شرکت خود استفاده کنید. نام دامنه ایمیلی که استفاده میکنید با وب سایت شما مطابقت دارد. بعنوان مثال به جای infodomain@yahoo.com از ایمیلی مانند .میشود استفاده info@domainname.com

functions.php فایل فاکشن

فایل توابع هیچ محتوای قابل نمایشی ندارد در عوض از آن برای افزودن قابلیتهای جدید به قالب میتوان استفاده کرد. فایل توابع شامل اضافه کردن قابلیت سفارشی سازی قالب، پشتیبانی از تصاویر شاخص و هر گونه عملکرد سفارشی مرتبط به قالب است.

اگر قرار است قابلیتهای زیادی از طریق فایل توابع اضافه کنید، بهتر است به جای آن یک افزونه نوشته شود.

فرمساز Form Builder

فرمها دروازهای برای ترغیب کاربران به ثبت نام و ورود اطلاعات برای اهداف بازاریابی هستند. فرم سازها در وردپرس افزونه هایی هستند که طراحی آنها فرم تماس، استخدام و رزرو را بدون کدنویسی و تنها با درگ کردن المانها امکانپذیر میکنند.

فرمساز Form Builder
FTP اف تی پی

انتقال پروتکل File Transfer Protocol مخفف FTP فایل است و یک پروتکل ارتباطی استاندارد است که برای انتقال فایلهای کامپیوتری از سرور به کلاینت در شبکه کامپیوتری استفاده میشود. FTP بر اساس معماری مدل مشتری-سرور با استفاده از کنترل جداگانه و اتصالات داده بین مشتری و سرور ساخته شده است.

FTP اف تی پی
Front-end فرانت اند

فرانت اند که به عنوان توسعه سمت کلاینت نیز شناخته میشود، عمل تولید HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای یک وب سایت است تا کاربر بتواند مستقیما محتوای آن را ببیند.
تمام آنچه که هنگام پیمایش یک وب سایت دیده میشود از فونتها و رنگها گرفته تا اسلایدرها و تصاویر.

Gravatar گراواتار

Gravatar یک سرویس رایگان است که همگام سازی آواتار خود را در سراسر وب تنها با استفاده از آدرس  ایمیل انجام میدهد. عملکرد گراواتار به این صورت است که در بسیاری از وبسایتها وقتی آدرس ایمیل وارد میشود، عکس گراواتار به طور خودکار اضافه میشود.

Gravatar گراواتار
Analytics Google گوگل آنلایتیکس

گوگل آنلایتیکس یک نرم افزار ردیابی وب سایت است که برای اطلاع از تعداد بازدید، کانالهایی که افراد وب  سایت را پیدا میکنند، لیست نرم افزارهایی که برای مشاهده وب سایت استفاده میکنند و … استفاده میشود. آنالیتیکس یک ابزار جمعآوری داده بسیار قدرتمند است و میتواند به بهبود وبلاگ یا وبسایت در طول زمان کمک بزرگی کند.

Header هدر

قسمت بالای یک صفحه وب را هدر می ً گویند. معمولا شامل لوگو/برند، منوی اصلی وب سایت و نوار جستجو است. در مواردی نیز به تگ >header >در HTML اشاره دارد.

Heading هدینگ

هدینگ، عنوان یک بخش از محتوای صفحه وب است که با استفاده از یکی از شش تگ h1 تا h6  سلسله مراتب متن را نمایش میدهد.
این تگها به راحتی از طریق ویرایشگر وردپرس میتوان آنها را ایجاد کرد.

Heading هدینگ
Hero Image  تصاویر قهرمان

یک تصویر بزرگ که اغلب در صفحه اصلی به معرفی خدمت یا محصول ویژه میپردازد و متن توصیفی کوتاهی بر روی آن قرار گرفته است. این تصویر اغلب راه خوبی برای نمایش اولویت فعلی سازمان و تأثیرگذاری بر بازدیدکننده است.

Hero Image تصاویر قهرمان
Page Home صفحه نخست

هوم پیج، صفحه اصلی یک وب سایت است. هر زمان که کاربر نام دامنه اصلی سایت )مثال  www.domainname.com  را در مرورگر وارد میکند، ظاهر میشود.

Page Home صفحه نخست
htaccess.

فایل .htaccess یک فایل پیکربندی است که توسط سرورهای آپاچی اجرا میشود. ویرایش این فایل برای مدیران وبسایتهای تازهکار توصیه نمیشود، زیرا اشتباهات انجام شده میتواند منجر به مشکلات عمدهای در عملکرد سایت شود.

htaccess.
HTML اچ تی ام ال

HTML مخفف HyperText Markup Language و یک زبان نشانه گذاری استاندارد برای نمایش صفحات وب در مرورگرهاست. برای مثال، محتوا را میتوان در مجموعهای از پاراگرافها، فهرستیها، یا با استفاده از تصاویر، فرمها و … نمایش داد.
این یک زبان احتمالا نقطه شروع اولیه برای کسانی است که میخواهند در مورد طراحی یا ساخت وب سایت بیاموزند.

HTML اچ تی ام ال
HTTP

   Hypertext Transfer Protocol یا پروتکل انتقال ابرمتن، پایه و اساس شبکه جهانی وب است و برای بارگذاری صفحات وب استفاده میشود. HTTP یک پروتکل لایه کاربردی است که برای انتقال اطلاعات بین دستگاههای شبکه طراحی شده است و بر روی لایه های دیگر اجرا میشود.

HTTP
HTTPS

پروتکل یا Hypertext Transfer Protocol Secure امن انتقال ابرمتن است. برای برقراری ارتباط امن از طریق یک شبکه کامپیوتری استفاده میشود و به طور گسترده در اینترنت استفاده میشود. در HTTPS ، پروتکل ارتباطی با استفاده از Layer Transport رمزگذاری Secure Sockets Layer قبلا یا Security میشود.

HTTPS
Import درون ریزی

فایل خروجی سایت مبدا را میتوانید از مسیر بالا در سایت مقصد وارد کنید. به این ترتیب محتوای مورد نظر وارد سایت شما میشود.

Import درون ریزی
Page Landing لندینگ پیج

لندینگ پیج، معمولا یک صفحه مستقل و متمایز از صفحه اصلی است که برای یک هدف بهینه شده است. صفحات فرود معمولا برای تولید سرنخ از بازدید کننده و در گام بعدی برای تبدیل شدن یک بازدیدکننده به مشتری استفاده میشود.
صفحه فرود در ازای ارائه اطلاعات تماس، یا انجام اقدام خاص، نوعی پیشنهاد ویژه ارائه میکند. صفحات معرفی و استفاده رایگان از خدمات نمونهای از لندینگ پیج هستند که در ازای آن باید ایمیل و شماره تلفن را وارد کرد.

LAMP لمپ سرور

LAMP نیز یک سرور محلی و مخفف Linux ،Apache ، MySQL ،Python/Perl/PHP  است. یکی دیگر از رایج ترین نرم افزارهای ایجاد وب اپلیکیشن است.

LAMP لمپ سرور
Lighthouse لایت هوس

Lighthouse یک ابزار متن باز و خودکار برای بهبود کیفیت صفحات وب است که دارای ممیزی برای عملکرد، دسترسی، PWA ،SEO و موارد دیگر است. به کمک این ابزار بسیاری از مشکلات و راه حل آنها پیدا میشود.
یک صفحه وب باز کنید سپس در Chrome DevTools گزارش لایت هوس را کلیک کنید.

Lighthouse لایت هوس
MAMP ممپ

MAMP یک سرور محلی و رایگان برای macOS و Windows است. MAMP تمام ابزارهایی را که برای اجرای وردپرس بر روی رایانه رومیزی نیاز است را دارد. فرقی نمی کند که وب سرور Apache ،Nginx یا MySQL را به عنوان سرور پایگاه داده انتخاب شده یا از PHP ،Python ،Perl یا Ruby استفاده شود.

MAMP ممپ
Malware بدافزار

بدافزار یک نرم افزار است که عمدا برای ایجاد اختلال در رایانه، سرور، کلاینت یا شبکه رایانه ای، افشای اطلاعات خصوصی، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا سیستمها، محروم کردن کاربران از دسترسی به اطلاعات یا تداخل ناآگاهانه در امنیت رایانه و حریم خصوصی کاربر طراحی شده است.

Malware بدافزار
Media Library کتابخانه چند رسانه ای

کتابخانه رسانه جایی است که تمام فایلهای صوتی، عکسها، اسناد و غیره قرار میگیرند. کتابخانه رسانه راهی برای ایجاد سریع گالریها، ویرایش عکسها، یا حتی یافتن رسانههایی که در جای دیگری از سایت استفاده کردهاید و مجددا به آنها نیاز دارید. کتابخانه رسانه میتواند در زمان و فضای ذخیره سازی شما صرفه جویی کند زیرا میتوانید از آپلود مجدد یک فایل در مواقعی که میخواهید در چندین مکان در سایت از آن استفاده کنید، خودداری کند.

Meta Tags تگهای متا

کدهای HTML مخفی که ویژگیهایی را برای مرورگرها، موتورهای جستجو و خزندههای وب تعریف میکنند. این کدها در صفحه نتیجهای را نمایش نمیدهند.
نمونه ای از متا تگها عناصر title و description  هستند که عنوان صفحه و توضیحات را برای موتورهای جستجو ایجاد میکنند.

Meta Tags تگهای متا
Multipurpose WordPress Themes قالب چندمنظوره وردپرس

قالبهای چند منظوره از پرفروش ترین قالبهای وردپرس موجود هستند و تقریبا هر نوع وبسایتی را به سادگی میتوان با آنها ساخت. معمولا حاوی ویژگی و ابزارهای قدرتمندی هستند و با دموهای متنوعی عرضه میشوند. پس جای تعجب نیست که قالب چند منظوره دیوی تا این حد محبوب است.

Multipurpose WordPress Themes قالب چندمنظوره وردپرس
Navigation Menus منوهای ناوبری

منویی که در سربرگ سایت قرار می گیرد تا به بازدید کننده کمک کند به سادگی بخش های مختلف را پیدا کند، منوی ناوبری یا منوی اصلی نامیده می شود. منوها اغلب شامل پیوندهایی به صفحه اصلی، صفحات خدمات، تماس با ما، دسته بندی و برچسب ها هستند.
قالب ها حداقل یک هدر و مکان نمایش منوی اصلی دارند. آیتم های منو را می توان با قابلیت کشیدن و رها کردن بسیار ساده ایجاد و مرتب کرد.

Open Source متن باز

نرم افزار متن باز، نرم افزار رایانه ای است که تحت مجوزی منتشر میشود که مالک به کاربران حق استفاده، تغییر و انتشار نرم افزار و کد منبع آن را برای هر کسی و برای هر هدفی اعطا میکند. نرم افزار متن باز ممکن است به صورت مشترک و عمومی توسعه یابد.
وردپرس یکی از نرم افزارهای متن باز است؛ بنابراین کاربران استفاده کننده میتوانند هرگونه تغییری را مطابق تمایل خود در این نرم افزار ایجاد کنند. 

Open Source متن باز
 Page builder صفحه ساز

صفحه ساز یک افزونه است که با کشیدن و رها کردن المانهای از پیش ساختهای مثل اسلایدر، عنوان، فرم تماس، اعضای تیم، تایمر و … ساخت صفحات جذاب را امکانپذیر کرده است.
استفاده از صفحه ساز بدون یک خط کدنویسی یکی از جذابترین امکاناتی است که وردپرس ارائه کرده است.

Page builder صفحه ساز
Pagination صفحه بندی

فرآیند تقسیم محتوا به چندین صفحه را صفحه بندی میگوئیم. صفحه ً بندی معموال با یک دکمه یا پیوند برای رفتن به صفحات بعدی و قبلی یا به صورت اعداد نمایش داده میشوند.
نوع دیگری از صفحه بندی را اسکرول بی نهایت می نامند که با کلیک بر روی دکمه »بارگیری بیشتر« نمایش داده میشود. صفحات دسته محصول و کامنتها را میتوان صفحه بندی کرد.

Pagination صفحه بندی
Permalink پیوند یکتا

پیوند یکتا، ترکیب دو کلمه permanent و link است و به URL دائمی برای یک محتوا اشاره دارد. به عنوان مثال، آدرس اینترنتی که برای مشاهده یک پست قدیمی در نیویورک تایمز استفاده میشود به عنوان پیوند ثابت شناخته میشود.
وردپرس پیوندهای ثابت متنوعی را ارائه میدهد که میتواند حاوی کاراکترهای انتخابی شما شبیه domain.com/this-post-is-sample یا کدمطلب مشابه domain.com/?p=2152   باشد.

 خواندن و به خاطر سپردن مثال اول برای افراد ساده تر است و برای سئو سایت مفیدتر است اما ساختار دوم ساده تر و انعطاف پذیرتر است.

Permissions مجوز دسترسی

پرمیشن یک عدد 3 رقمی و به معنای اعطای سطح دسترسی خاص به فایل و پوشههای هاست است. بعضی از فایل های حیاتی مثل WP-config.php نباید توسط کاربران عادی تغییر کنند بنابراین برای این فایلها سطح دسترسی خاصی تعیین میشود.
اعدادی که در مجوز دسترسی استفاده میشود شامل 0 ، 4 ، 5 ، 6 و 7 برای سه کاربر مالک یوزر ، گروه خاص و عموم افراد است. بعنوان مثال سطح دسترسی 655 برای فایلها نشان دهنده: دسترسی خواندن و نوشتن فایل برای یوزر و خواندن و اجرای فایل برای گروه کاربری مورد نظر و عموم کاربران است.

Permissions مجوز دسترسی
Pingback پینگ بک

پینگ بک ها امکان برقراری ارتباط میان وبسایتها را برای وبالگ نویسان فراهم میکند. روشی است که وردپرس به سایر سایتها یا وبالگ ها اعلام میکند که شما آن سایت یا وبلاگ را لینک کرده اید. پینگ بک ها از پروتکل ارتباطی RPC-XML استفاده میکنند.

Pingback پینگ بک
PhpMyAdmin

PhpMyAdmin یک ابزار نرم افزار رایگان است که به زبان PHP نوشته شده و برای مدیریت MySQL از طریق وب در نظر گرفته شده است.

PhpMyAdmin از طیف وسیعی از عملیات مدیریت پایگاههای داده، جداول، ستونها، روابط، نمایهها، کاربران، مجوزها و غیره در MySQL و MariaDB پشتیبانی میکند.

این عملیات را میتوان از طریق رابط کاربری انجام داد، در حالی که توانایی اجرای مستقیم هر دستور SQL هم وجود دارد.

PhpMyAdmin
Plugin پلاگین / افزونه

افزونه، قطعه کدی است که برای توسعه قابلیتهای وردپرس برای مدیران، بازدیدکنندگان سایت یا هر دو نصب و فعال میشود. در اصل، وردپرس قابلیت هایی مانند فرم های تماس، فروشگاه ساز، درگاه های پرداخت و … را به صورت پیش فرض ندارد، اما تعداد زیادی افزونه وجود دارد که این قابلیتها را به سادگی اضافه میکند.

Plugin پلاگین / افزونه
Premium /PRO نسخه پولی

پریمیوم یک اصطلاح غیر رسمی است که برای توصیف افزونه یا قالبهای غیر رایگان و پولی استفاده میشود.نسخه های »PRO »اغلب حاوی ویژگیهای بیشتری نسبت به نسخه های رایگان هستند.

Premium /PRO نسخه پولی
Pages برگه ها

برگه یک نوع پست است که به صورت پیش فرض با نصب وردپرس چند نمونه از آن ایجاد میشود. از برگه یا صفحه برای نمایش محتوا استفاده میشود. صفحه اصلی، صفحه درباره ما یا صفحه تماس از متداول ترین نمونه صفحات موجود در یک وب سایت است و اغلب در منوها میتوان به آنها دسترسی داشت.
برای اضافه کردن یک برگه جدید، از مسیر برگه ها>افزودن را انتخاب کنید.

Posts نوشته ها

یکی دیگر از انواع پست تایپها، نوشته ها هستند. از پستها برای ایجاد مقالات و سایر محتوای فهرست شده در صفحه وبلاگ استفاده میشود. نوشته ها دارای صفحات آرشیو و صفحات تکی هستند که یک پست را به تنهایی نشان میدهند.
یک پست اغلب همراه با نام نویسنده، تاریخ انتشار و دسته یا برچسبی که با آن مرتبط است نمایش داده میشود و بر خلاف صفحات به طور پیش فرض دارای قابلیت ارسال دیدگاه هستند. اگر یک وبلاگ نویس هستید، پستها رگ حیاتی سایت شما است.

Post Type پست تایپ

نوع پست یا پست تایپ اصطلاحی است که برای اشاره به انواع مختلف محتوا در یک سایت وردپرسی استفاده میشود. وقتی وردپرس انواع مختلف محتوا و برگه را اضافه کرد، آن را پست تایپ نامید.
برگه، نوشته، منو، نظرات و ضمیمه ها انواع پست تایپهای پیش فرض وردپرس هستند. در نسخه های بعدی وردپرس، قابلیت اضافه کردن نوع پست سفارشی نیز مثل نقد، آموزش و نمونه کار ایجاد شد.

Post Status وضعیت پست

وضعیت نشاندهنده قابلیت نمایش انواع پست تایپها در وردپرس است. هشت وضعیت در وردپرس وجود دارد. رایج ترین آنها
پیش نویس: پستی که ذخیره شده اما برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده نیست.
منتشر شده: پستی که منتشر شده و برای تمامی بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده است.
حذف شده: پستی که به زباله دان منتقل شده اما برای همیشه حذف نشده است. این پستها برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیستند.

Progressive Web App وب اپلیکیشن پیش رونده

وب اپلیکیشن پیش رونده نوعی نرم افزار کاربردی است که از طریق وب ارائه میشود و با استفاده از فناوریهای html, javascript, CSS, WebAssembly چون رایجی ساخته شده است. وب اپلیکشن برعکس سایت میتواند بدون اتصال به اینترنت به سرویس دهی خود ادامه دهد.

Progressive Web App وب اپلیکیشن پیش رونده
Responsive رسپانسیو

طراحی ریسپانسیو، رویکردی در طراحی وب است که هدف آن حداکثر کردن رضایت کاربر و ایجاد صفحاتی است که به خوبی بر روی انواع صفحه نمایش، دستگاه ها موبایل و تبلت و هر اندازه پنجرهای نمایش داده شود.

Responsive رسپانسیو
Role نقش

نقش کاربری مشخص میکند که کاربر چه کاری را میتواند انجام دهد. سیستم مدیریت نقش وردپرس، امتیازات خاصی را با توجه به نقش تعریف شده در دسترس کاربر قرار میدهد یا دسترسی آن را محدود میکند. نقشهای پیشفرض عبارتند از

مدیرکل: میتواند تمام بخشها و سایتهای شبکه چندسایتی را مدیریت کند.

مدیر: میتواند یک سایت وردپرسی را مدیریت کند.

ویرایشگر: میتواند پستهای خود و سایر کاربران را منتشر و مدیریت کند؛ اما نمیتوانند تنظیمات سایت را تغییر دهند.

نویسنده: میتواند پستهای خود را بنویسد، منتشر و ویرایش کند؛ اما پستهای دیگران را نمیتواند مدیریت کند.

مشارکت کننده: میتواند پستهای خود را بنویسد و مدیریت کند، اما نمیتواند آنها را منتشر کند.

مشترک: نمیتواند محتوا اضافه کند، اما میتواند محتوایی را که به مشترکین محدود کردهاید مشاهده کند.

robots.txt فایل ربات گوگل

یک فایل robots.txt به خزنده های موتورهای جستجو میگوید که خزنده به کدام URL های سایت میتواند دسترسی داشته باشد. این فایل عمدتا برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد overloading سایت از طریق درخواستها استفاده میشود. این مکانیسم جلوگیری از ایندکس شدن صفحه در گوگل نیست، برای اینکار  میتوان نمایه سازی را با noindex مسدود یا صفحه را با رمز عبور محافظت کرد.

بهترین روشهای بهینه سازی فایل robots.txt را بخوانید.

robots.txt فایل ربات گوگل
RSS خوراک RSS Feed

RSS مخفف Really Simple Syndication و پروتکلی است که آخرین محتوای بروز شده سایت را در قالبی خاص در دسترس مرورگرها، جمع آورندگان اخبار، RSS خوانهای اختصاصی و سایر برنامه ها قرار میدهد.

وردپرس به طور خودکار فیدهای RSS را تولید میکند و کاربران میتوانند آخرین محتوای سایت را در یک فیدخوان RSS یا ایمیل خود بخوانند.

RSS خوراک RSS Feed
Security Keys کلیدهای امنیتی

کلیدهای امنیتی در وردپرس رشته ای از کاراکترهای تصادفی هستند که برای مجوز و رمزگذاری کوکی های تولید شده توسط وردپرس استفاده میشوند. این کلیدهای امنیتی را میتوان توسط کاربر در فایل wp-config.php در هر نقطه زمانی تعریف کرد. اگر کاربر این کلیدها را در فایل wp-config.php خود ارائه نکند، وردپرس به طور خودکار این کلیدها را تولید میکند.
مقاله امنیت config-wp این مورد را به تفصیل شرح داده است.

Security Keys کلیدهای امنیتی
SEO سئو

SEO مخفف ‘بهینه سازی موتور جستجو’ و به معنای فرآیند بهبود سایت برای افزایش دیده شدن محصولات یا خدمات کسب و کار در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو است. هرچه صفحات سایت در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی بیشتر میشود.
سئو یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ کم هزینه و پایدار است.

SEM بازاریابی موتورهای جستجو

SEM مخفف Marketing Engine Search و به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است و بر روی افزایش دیده شدن سایت در نتایج موتورهای جستجو تمرکز دارد. SEM شامل مواردی مانند ساخت لینک، پست مهمان، بازاریابی مقاله و تبلیغات پولی است.
تفاوت اصلی SEO و SEM در این است که SEO بر بهینه سازی وب سایت به منظور دریافت ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است. اما هدف SEM دریافت ترافیک و دیده شدن در جستجوی ارگانیک و پولی است.

 Scheduled Post پست های زمانبندی شده

پست برنامه ریزی شده پستی است که قرار است در تاریخ مشخص در آینده به طور خودکار منتشر شده و به فیدهای RSS سایت اضافه میشود. هر نوع پستی از جمله نوشته ها، صفحات و هر نوع پست سفارشی موجود در افزونه و قالبهای فعال را میتوان زمانبندی کرد.

Scheduled Post پست های زمانبندی شده
Script اسکریپت

اسکریپت یا زبان اسکریپت یک زبان کامپیوتری با مجموعه ای از دستورات است که اجرای وظایفی که به صورت جداگانه توسط یک اپراتور انسانی انجام میشود را خودکار میکند. زبان های اسکریپت معمولا در زمان اجرا به جای کامپایل شدن، تفسیر میشوند.
‌‌اسکریپتهایی مانند ردیابی بازدیدکنندگان، افزودن تبلیغات به سایت، سیستم تیکت یک وب سایت فروشگاهی و خرید و فروش ارز دیجیتال تنها چند نمونه از آن هستند.

Shortcode شورتکد

شورتکد یک تکه کد کوچک همراه با پارامتر است که در وردپرس 5.2 معرفی شد و کارهای مختلفی را انجام میدهد. این کدهای کوتاه از نسخه 5.2 به بعد به وردپرس اضافه شدند.
شورتکد انواع مختلفی دارد و در وب سایت وردپرسی برای اجرای دستورهای تعریف شده به کار میرود.
به عنوان مثال برای قرار دادن یک فرم تماس با ما نیاز به چندین خط کد نویسی دارد اما با نوشتن تنها یک کد چندحرفی مانند زیر این فرم بر روی سایت شما قرار میگیرد.

[contact-form7- id=”1234” title=”Contact form 1”]
Shortcode شورتکد
Sidebar سایدبار

بسیاری از وب سایتهای وردپرس از نوار کناری در سمت راست یا چپ سایت استفاده میکنند که اطلاعات اضافی را نمایش میدهند. در اکثر مواقع “ابزارکهای کاربردی” مانند آخرین مقالات، جستجو و برچسبها در سایدبار قرار داده میشود.
میتوانید آموزش اضافه کردن سایدبار به وردپرس را ببینید.

health Site سلامت سایت

Health Site ابزاری در وردپرس است که میتوان بر عملکرد سایت نظارت کرد و از دو بخش صفحه وضعیت اعلان و بهبودهای امنیتی و صفحه اطلاعات
اطلاعاتی در مورد پیکربندی سایت تشکیل شده است.
ابزار سلامت از طریق پنل مدیریت وردپرس<< ابزارها << سلامت سایت در دسترس است.

Slug نامک

آخرین قسمت آدرس است که پس از یک ‘/’ ظاهر میشود. این بخش از آدرس URL هنگام ویرایش صفحه در وردپرس تنظیم میشود. در آدرس:
نامک https://domain.com/wordpress-glossary برابر glossary-wordpress است.

Slideshow / Slider اسلایدر/ اسلایدشو

یک ویژگی مشترک در بالای بسیاری از صفحات اصلی که چندین عکس بزرگ را همراه با متن چرخشی نمایش میدهد. اندازه بزرگ این تصاویر، سرعت لود صفحه بارگذاری را کاهش میدهند.

SSL گواهی SSL Certificate

SSL مخفف Secure Socket Layer transfer- ی گواه و در درجه اول برای انتقال دادههای حساس مانند کارتهای اعتباری، گذرواژهها و اطلاعات سلامت الکترونیکی استفاده میشود. اگر زمانی چنین اطلاعاتی را ارسال میکنید، مطمئن شوید که وب سایت مقصد دارای قفل سبز رنگ در نوار مرورگر است.
فعالسازی SSL در درجه دوم بر اعتماد کاربر و سئو سایت تاثیر مثبت دارد.

SSL گواهی SSL Certificate
SLA توافق نامه سطح خدمات

SLA مخفف Agreement Level Service و به معنای قراردادهای توافق نامه سطح خدمات، توافقی بین شما و میزبان وب است که بر اساس آن سایت کاربر برای مدت زمان وعده داده شده بدون مشکل فنی اجرا میشود و اگر به این وعده عمل نکنند، بخشی از صورت حساب پرداختی برگردانده میشود. قراردادهای سطح خدمات برای هاست اشتراکی غیر رایج است اما برای VPS و سرورهای اختصاصی بسیار رایج است.

Tag برچسب

تگها یا برچسبها یک نوع طبقه بندی پیش فرض دیگر در وردپرس هستند. برچسب ها ساختار سلسله مراتبی ندارند و این یعنی یک برچسب نمیتواند تگ والد یا تگ فرزند داشته باشد. اگر ساختار سلسله مراتبی میخواهید، دسته بندیها انتخاب بهتری هستند.
در یک تعریف ساده تگها برای طبقه بندی موضوعات مشترک بین دسته های مختلف یا دارای ویژگی مشترک استفاده میشود. مثال برچسب برند ال جی، کلیه محصولات در دسته های مختلف را شامل میشود.

Theme قالب

به طور کلی، یک قالب به عنوان یک پوسته و ظاهر برای وب سایت شما در نظر گرفته میشود. قالبهایی وجود دارند که قابلیتهای بیشتری مانند نمونه کار
و دوره آموزشی به سایت اضافه میکنند، اما نقش یک قالب باید عمدتا تغییر طراحی وب سایت باشد، همین.
قالبهای وردپرس حداقل شامل دو فایل style.css و index.php است. style.css حاوی اطلاعات ضروری برای استایل و ظاهر سایت است و فایل index.php شامل کدهایی مانند حلقه است که برای واکشی دادهها از پایگاه داده و نمایش آن در صفحه استفاده میشود.

Theme قالب
Themeforest تم فارست

تم فارست بخشی از مارکت Envato است. انواع قالب های Html ،وردپرس و افزونه های CMSهای مختلف و سایر محصولاتی که برای هر پروژه ای نیاز است توسط توسعه دهندگان جهانی ساخته و در این سایت ارائه شده اند.

Themeforest تم فارست
Trash زباله دان

سطل زباله جایی است که با کلیک روی پیوند “انتقال به زباله دان” پستها، صفحات، پیوستها و نظرات انتقال داده میشوند.
محتوایی که در زباله دان قرار میگیرد فقط از دید بازدیدکنندگان سایت پنهان است، اما همچنان در تب »زباله دان« حفظ میشود تا قابل برگردان باشد. زباله دان یکی از وضعیت های پست است.

Trash زباله دان
User کاربر

کاربر یک حساب مورد استفاده برای ورود به سایت وردپرس است. بسته به نقش کاربر، میتوان به ابزارهای ویرایشی و مدیریتی مختلفی دسترسی داشت.

User کاربر
Update بروزرسانی

یک نسخه جدید از یک قالب یا افزونه وردپرس با عنوان بروزرسانی محصول ارائه میشود. بهروزرسانی ها معمولا بمنظور رفع اشکال عملکردی، رفع مشکالت امنیتی و اضافه کردن ویژگی های جدید ارائه میشوند.

Update بروزرسانی
WAMP ومپ

WampServer یک سرور محلی و محیط توسعه وب برای سیستم عامل ویندوز است که امکان ایجاد و اجرای وب اپلیکیشن را به سادگی میدهد. ومپ متشکل از وب سرور آپاچی، OpenSSL برای پشتیبانی از SSL ،پایگاه داده MySQL و زبان برنامه نویسی PHP است.

WAMP ومپ
هاست Web Host

هاست Host به فضایی گفته میشود که در آن اطلاعات و فایلهای وبسایت قرار میگیرد. برای اجرای هر سایتی نیاز به یک فضای میزبانی است. یک میزبان ممکن است به عنوان یک سرور کار کند که منابع اطلاعاتی، خدمات و برنامه های کاربردی را به کاربران یا سایر میزبانها در شبکه ارائه میدهد.
معیارهای زیادی در انتخاب و خرید هاست وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

هاست Web Host
Widget ابزارک

آیا تا به حال در نوار کناری یک وب سایت فرم ثبت نام، باکس جستجو و لیست برچسبها را دیده اید؟ اینها همه ویجت یا ابزارک هستند. ابزارک، یک ویژگی کوچک یا قطعه ای از محتواست که در یک مکان خاص مانند سایدبار یا فوتر وب سایت ظاهر میشود. 

ابزارکهای متداول مثل »پستهای اخیر«، »دسته های وبلاگ«، »اشتراک خبرنامه«، »دکمه جستجوی مطالب« و »پیوند شبکه های اجتماعی« در اکثر وب سایتها فعال است.
شما میتوانید از بخش نمایش >> ابزارکها ویجتهای سایت را اضافه یا حذف کنید.

WordPress وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز Open Sourcee به زبان php و پایگاه داده MySQL یا -MariaDB است.
وردپرس در ابتدا به عنوان یک سیستم ساخت وبلاگ ایجاد شد، اما در طی زمان برای ایجاد انواع وب سایت های دیگر از جمله انجمنها، گالری و نمونه کار، سایت های عضویت، سیستم های مدیریت یادگیری LMS و فروشگاه های آنلاین پشتیبانی تکامل یافت.
این ابزار محبوب و کامال رایگان نیاز به کدنویسی ندارند و در حال حاضر 42% از وب سایت های موجود در دنیا با وردپرس راه اندازی شده اند.


WordPress Core هسته وردپرس

مجموعه فایلهایی که وقتی به wordpress.org سر میزنید و روی پیوند »دانلود وردپرس« کلیک میکنید، دریافت میشود. این وردپرس در خالص ترین شکل و بدون قالب یا افزونه اضافی است. هیچ فایلی در هسته وردپرس نباید ویرایش یا حذف شود.

WordPress Core هسته وردپرس
WP-Admin پنل مدیریت وردپرس

پیشخوان وردپرس با نام بک اند وردپرس نیز شناخته میشود. پیشخوان برای تغییر وب سایت، نصب افزونه و سایر فعالیت های مدیریتی فقط برای کاربرانی که با مجوزهای لازم به سیستم وارد شدهاند در دسترس است. آدرس پیش فرض ورود به پیشخوان وردپرس در زیر آمده است
https//domain.com/wp-admin

WP-Admin پنل مدیریت وردپرس
ویژوال کامپوزر WPBakery Page Builder

ویژوال کامپوزر یکی از محبوب ترین صفحه سازهای وردپرس است که در دو نمای دیداری و بک اند کاربران میتوانند صفحات خود را طراحی کنند. بدون نیاز به دانش برنامه نویسی میتوان هر طرح بندی قابل تصوری را ایجاد کرد.

ویژوال کامپوزر WPBakery Page Builder
WooCommerce ووکامرس

محبوب ترین افزونه ساخت فروشگاه در وردپرس است. این افزونه امکان اضافه کردن محصول، دریافت سفارش، پرداخت و گزاشات فروش را فراهم میکند. قالب های ً وردپرس معموال با ووکامرس سازگار هستند و میتوانند فروشگاه، سبد خرید، پرداخت و سایر صفحات خاص ووکامرس را به درستی نمایش دهند.

WooCommerce ووکامرس
WPML افزونه چندزبانگی

WPML مخفف عبارت Plugin Multilingual WordPress The و افزونه ایست که برای طراحی سایت چند زبانه مورد استفاده قرار میگیرد.

WPML افزونه چندزبانگی
XML-RPC

RPC XML پروتکلی است که برای انتشار از راه دور استفاده می شود. با استفاده از این پروتکل می توان، پست های خود را با Writer Live Windows نوشت، سپس محتوا را از راه دور به وب سایت منتقل کرد. برنامه های موبایل وردپرس اندروید/آیفون برای انتشار از این پروتکل استفاده می کنند.

XML-RPC
 Yoast SEO یواست سئو

Yoast SEO یک افزونه بهینه سازی موتور جستجو SEO برای وردپرس است و ابزارهایی را در اختیار کاربر قرار می دهد تا محتوای خود را به باالترین استانداردهای سئو و خوانایی برساند. این افزونه به سایت کمک می کند در موتورهای جستجو مانند گوگل عملکرد بهتری داشته باشد.

Yoast SEO یواست سئو

در این مطلب اطلاعات و لغات پرکاربرد وردپرس و وب را برای شما نوشتم اگر سوال یا ابهامی بود در قسمت نظرات بنویسید


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *