0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
سوالات طراحی سایت

سوالات طراحی سایت

فهرست مطالب

سوالات طراحی سایت

در این نوشته سوالاتی که در پیام های خصوصی یا در جلسات حضوری زیاد پرسیده میشه یا عبارتی سوالات پرتکرار در زمینه طراحی سایت هستند را همراه با جواب برای شما مینویسم . اگر سوالی در ذهن شما هست که اینجا مطرح نشده میتونید در پایین صفحه در قسمت نظرات بپرسید یا از سمت راست صفحه از طریق برنامه واتساپ بپرسید.

سوالات طراحی سایت
سوالات طراحی سایت

آیا گوگل لینکهای مرتبط با صفحات ۴۰۴ را نادیده میگیرد؟

زمانــی کــه صفحــه ۴۰۴ مجــدد فعــال شــود، لینکهــای دریافتــی از آن صفحـه توسـط سیسـتم گـوگل بررسـی میشـوند و اثرگـذار خواهنـد بـود.

آیا تعداد زیاد ریدایرکت ۳۰۱ میتواند روی سایت اثر منفی ایجاد کند؟

شــما میتوانیــد بــه میــزان دلخــواه صفحات ریدایرکت شــده در ســایت خـود داشـته باشـید؛ امـا نیـازی نیسـت کـه صفحـات ۴۰۴ را ریدایرکـت کنید.
اگــر لیســتی از صفحــات ۴۰۴ را در ســرچ کنســول ســایت خــود میبینیــد،اشــکالی نــدارد، چــون میدانیــد کــه تعــدادی از صفحــات پــاک شــدهاند و آدرسهـای آنهـا بایـد وضعیـت کـد 404 داشـته باشـند.

آیــا صفحه بنــدی Pagination بایــد در نقشــه ســایت XML گنجانــده شــوند؟

بـا فـرض اینکـه هـر صفحـه دسـته بندی بـه صفحـه دسـته بعـدی خـودش لینـک شـده اسـت، پـس قـراردادن آدرس صفحـات Pagination در نقشـه ســایت فایــده ای نــدارد. از طرفــی، شــاید مــا تصمیــم بگیریــم کــه فقــط صفحــه اول دســته بندی را ایندکــس کنیــم، چــون صفحــات بعــدی بــه همــان یــک دســته بندی تعلــق دارنــد.

آیا گوگل به سایتهای پرسرعت نگاه ویژه تری دارد؟

گــوگل Vitals Web Core را بــرای اکثــر ســایتها اندازه گیــری میکنــد، چــون Vitals Web Core بخشــی از فاکتــور رتبهبنــدی Experience Page اســت، پــس گــوگل آن را نادیــده نمیگیــرد و بــه همــان انــدازه کــه بــرای کاربــر مهــم اســت بــرای خــودش هــم اهمیــت دارد

آیا استفاده از نام سازمان یا شرکت به جای نام نویسنده در مقالات درست است؟

از نظــر مــن تفاوتــی بیــن ایــن دو مــورد نیســت. شــما میتوانیــد یــک سـازمان یـا یـک شـخص را به عنـوان نویسـنده در بخـش اسـتراکچر دیتـای مقاله هــای خــود مشــخص کنیــد.

آیـا میتـوان به طور همزمان از چند استراکچر دیتا در سایت استفاده کرد؟

بـرای نمایـش چندیـن اسـتراکچر دیتـا در نتایـج جسـتجو، میتوانیـد برخـی از انـواع آن را بـا هـم ترکیـب کنیـد. بـرای مثـال، میتوانیـد اسـکیمای دسـتور غــذا و Rating را در یــک نــوع از نتایــج غنــی results rich ترکیــب کنیــد. بـا ایـن حـال، اگـر شـما اسـکیمای پرسـش متـداول FAQ و نحـوه انجـام کار TO HOW را در ســایت خــود داریــد، نمیتوانیــد آن دو را در یــک نــوع result rich قــرار دهیــد. بــه ایــن معنــی کــه سیســتم ارزیابــی گــوگل بایــد یکــی از آنهــا را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب کنند.

سوالات سئوی تکنیکال، ایندکس و Crawling

آیا گوگل لینکهای مرتبط با صفحات ۴۰۴ را نادیده میگیرد؟

زمانــی کــه صفحــه ۴۰۴ مجــدد فعــال شــود، لینکهــای دریافتــی از آن صفحـه توسـط سیسـتم گـوگل بررسـی میشـوند و اثرگـذار خواهنـد بـود.

آیا تعداد زیاد ریدایرکت ۳۰۱ میتواند روی سایت اثر منفی ایجاد کند؟

شــما میتوانیــد بــه میــزان دلخــواه صفحات ریدایرکت شــده در ســایت خـود داشـته باشـید؛ امـا نیـازی نیسـت کـه صفحـات ۴۰۴ را ریدایرکـت کنید.
اگــر لیســتی از صفحــات ۴۰۴ را در ســرچ کنســول ســایت خــود میبینیــد،اشــکالی نــدارد، چــون میدانیــد کــه تعــدادی از صفحــات پــاک شــدهاند و آدرسهـای آنهـا بایـد وضعیـت کـد 404 داشـته باشـند.

آیــا صفحه بنــدی Pagination بایــد در نقشــه ســایت XML گنجانــده شــوند؟

بـا فـرض اینکـه هـر صفحـه دسـته بندی بـه صفحـه دسـته بعـدی خـودش لینـک شـده اسـت، پـس قـراردادن آدرس صفحـات Pagination در نقشـه ســایت فایــده ای نــدارد. از طرفــی، شــاید مــا تصمیــم بگیریــم کــه فقــط صفحــه اول دســته بندی را ایندکــس کنیــم، چــون صفحــات بعــدی بــه همــان یــک دســته بندی تعلــق دارنــد.

آیا گوگل به سایتهای پرسرعت نگاه ویژه تری دارد؟

گــوگل Vitals Web Core را بــرای اکثــر ســایتها اندازه گیــری میکنــد، چــون Vitals Web Core بخشــی از فاکتــور رتبهبنــدی Experience Page اســت، پــس گــوگل آن را نادیــده نمیگیــرد و بــه همــان انــدازه کــه بــرای کاربــر مهــم اســت بــرای خــودش هــم اهمیــت دارد

آیا استفاده از نام سازمان یا شرکت به جای نام نویسنده در مقالات درست است؟

از نظــر مــن تفاوتــی بیــن ایــن دو مــورد نیســت. شــما میتوانیــد یــک سـازمان یـا یـک شـخص را به عنـوان نویسـنده در بخـش اسـتراکچر دیتـای مقاله هــای خــود مشــخص کنیــد.

آیـا میتـوان به طور همزمان از چند استراکچر دیتا در سایت استفاده کرد؟

بـرای نمایـش چندیـن اسـتراکچر دیتـا در نتایـج جسـتجو، میتوانیـد برخـی از انـواع آن را بـا هـم ترکیـب کنیـد. بـرای مثـال، میتوانیـد اسـکیمای دسـتور غــذا و Rating را در یــک نــوع از نتایــج غنــی results rich ترکیــب کنیــد. بـا ایـن حـال، اگـر شـما اسـکیمای پرسـش متـداول FAQ و نحـوه انجـام کار TO HOW را در ســایت خــود داریــد، نمیتوانیــد آن دو را در یــک نــوع result rich قــرار دهیــد. بــه ایــن معنــی کــه سیســتم ارزیابــی گــوگل بایــد یکــی از آنهــا را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب کنند.

آیا ساختار مسطح URLها Structure Flat مزیت محسوب میشود؟

ضروری نیست که آدرس صفحات را به شکلی طراحی کنید که به نظر برسد هر صفحه فقط به اندازه یک کلید با صفحه اصلی فاصله دارد. گوگل به تعداد اسلشهای / URL توجه نمیکند. از نگاه گوگل، URLها به عنوان شناسه محتوا در نظر گرفته میشوند، نه روشی برای درک ساختار سایت.

آیا خطای ۴۰۴ عامل منفی ای در رتبه بندی است؟

جان مولر تاکید دارد که وجود خطای ۴۰۴ در سایت بسیار طبیعی است و گوگل آنها را عاملی منفی برای رتبه بندی در نظر نمیگیرد؛ حتی اگر سرچ کنسول سایت نشان دهد که تا ۴۰درصد از صفحات یک سایت، خطای ۴۰۴ هستند. این خطا روی بررسی کیفیت سایت تاثیری ندارد، مگر اینکه خود صفحه اصلی سایت ۴۰۴ باشد و گوگل به فعال بودن آن سایت شک کند. در غیر این صورت، اگر صفحه ای از سایت حذف نشده باشد ولی استاتوس کد آن ۴۰۴ باشد، مشکل فنی
را نشان میدهد و میتوان آن را رفع کرد.

آیا با بهبود مشکلات فنی میتوان کیفیت سایت را افزایش داد؟

کیفیت سایت چیزی نیست که فقط با بهبود نکات فنی بتوان آن را تضمین کرد. برای اینکه گوگل سایتی را در فضای وب جدی بگیرد و آن را در نتایج گوگل نمایش دهد، آن سایت باید به سطح خاصی از کیفیت برسد و اعتماد و اطمینان گوگل را از این نظر جلب کند.

آیا میتوان URL صفحات را در زمان اصلاح یک سایت تغییر داد؟

در زمان هایی که به فکر بهبود ساختار سایت هستید، هیچ تغییری در URLها ایجاد نکنید و مطمئن باشید که تمام آدرس صفحات ثابت هستند. اگر URLها تغییر کنند، گوگل ممکن است آنها را به عنوان صفحه جدید دوباره ایندکس کند و از اول شروع به رتبه بندی کند.
یادتان باشد که در زمان بهبود مشکلات سایت، علاوه بر اینکه ساختار آدرس صفحات نباید تغییر کنند، لینکهای داخلی، ساختار محتوا و چیدمان صفحات هم باید ثابت بمانند.

آیا میتوان از چند تگ H۱ در یک صفحه استفاده کرد؟

هنگام نوشتن یک مطلب جدید، با استفاده از تگهای Heading میتوان یک ساختار کلی برای مطالب سایت در نظر گرفت و به گوگل و مخاطب کمک کرد تا موضوع اصلی هر بخش از محتوا را درک کنند. از نظر فنی تا زمانی که تگ ها تودرتو نباشند، هیچ محدودیتی در استفاده از تگ H۱ وجود ندارد؛ اما توجه کنید که این روش اصولی نیست. تگ H۱ برای گوگل اهمیت زیادی دارد. در مشخصات فنی HTML آمده است که اگر صفحه ای دارای یک یا چند عنوان باشد، حداقل یکی از عنوانها باید دارای تگ H۱ باشد. تگ های هدینگ میتوانند روی رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیر بگذارند.

بک لینکهای دریافتی از پست مهمان باید چگونه باشند؟

اگر پست مهمان در سایتی منتشر کرده اید، حتما توجه کنید لینکهایی که به سایت شما داده میشوند، تگ نوفالو داشته باشند.
همین امر درمورد انتشار پستهای مهمان در سایت شما با لینک به سایت نویسنده نیز صادق است.
گوگل پستهای مهمان را به عنوان تبلیغ برای سایت نویسنده میبیند؛ بنابراین، هر لینکی در پست مهمان »لینک طبیعی« محسوب نمیشود و تگ nofollow مانع از این میشود که گوگل فکر کند شما درگیر نوعی از لینکسازی خارجی هستید.

گوگل کدام روش را برای پیاده سازی استراکچر دیتا در سایت پیشنهاد میکند؟

به دو روش میتوان انواع محتواها را در صفحات سایت نشانه گذاری کرد؛ یکی به روش LD-JSON است و دیگری میکرو دیتا. گوگل برای درک مطالب نشانه گذاری شده، از هر دو نوع روش پشتیبانی میکند؛ اما برای درک اطلاعات استراکچر دیتا، روش LD-JSON را بیشتر از میکرو دیتا ترجیح میدهد.

برای ایندکس نسخه موبایلی سایت چه کاری باید انجام داد؟

با indexing first-mobile ،گوگل به صورت پیشفرض، نسخه موبایلی یک صفحه را به جای نسخه دسکتاپ آن ایندکس میکند. سایتهایی که برای نسخه موبایل خود URL مجزا در نظر میگیرند، نسخه موبایل آنها (برای مثال m.domain.com ) برای ایندکس استفاده میشود.
تغییر indexing first-mobile باعث شده است که از نسخه موبایل به جای نسخه دسکتاپ برای ایندکس استفاده کنیم. اگر سایت شما
از قبل با موبایل ایندکس شده باشد، چیزی تغییر نخواهد کرد.

روش صحیح معرفی مجدد سایت به گوگل چیست؟

برای ایندکس مجدد سایت نمیتوانید فایل اصلی آدرس صفحات را حذف کنید و دوباره در سایت بارگذاری کنید. گوگل به طور خودکار روی جدیدترین نسخه سایت تمرکز میکند و به مرور زمان نسخه قدیمی را حذف میکند. با ریدایرکت کردن URLهای قدیمی به آدرسهای جدید، این فرایند سریعتر پیش میرود.

آیا حذف فید از صفحات، میزان بودجه خزش رباتهای گوگل را بهبود میبخشد؟

فید RSS برای بودجه خزش مشکلی ایجاد نمیکند. رباتهای گوگل در خزیدن صفحات سایت تعادل را رعایت میکنند. گاهی اوقات این منجر به خزیدن بیشتر صفحات خاص هم میشود؛ اما پس از اینکه Googlebots تمام صفحات مهم را حداقل یک بار کرال کردند، دوباره خزش جدید را شروع میکنند.
صفحات RSS یا صفحات سیستمی مانند صفحات سرچ، مشکلی برای عمل کرالینگ و بودجه خزش سایتها ایجاد نمیکنند. گوگل این صفحات را کاملا درک میکند و به صورت خودکار تعادل خزش بین این صفحات و صفحات اصلی مانند صفحات محصوالت را رعایت میکند. با توجه به این که از RSS در سرویسهای مختلف مانند گوگل نیوز استفاده میشود، پس من توصیه نمیکنم این صفحات را برای باتهای گوگل بسته نگه دارید. من در پروژههایی که سایت خبری دارند و گوگل صفحات فید آنها را کرال میکند، ترجیح میدهم که از فرایند ایندکس صفحات از طریق فایل Robots.txt جلوگیری کنم. دقت کنید که نه از طریق تگ نوایندکس یا هدر http.
همان طور که جان مولر هم در در سوال بالا اشاره کرد، بازبودن این صفحات مشکلی در سهم خزش سایت ایجاد نمیکند. اگر پروژهای دارای فید باشد، از نظر من از ایندکس آن جلوگیری نکنید، اما اگر از فید آن استفاده نمیکنید و نمیخواهید در نتایج جستجو هم دیده شود، خود من ترجیح میدهم که از ابتدا صفحات RSS در پروژه وجود نداشته باشد. ممکن است صفحات سرچ هم از نظر تکنولوژی شبیه به فیدها باشند. در بعضی موارد هم گوگل با توجه به این که این صفحات داینامیک هستند، آنها را ایندکس نمیکند.
بودجه خزش عدد خاصی ندارد که بتوان آن را دقیق تخمین زد. گوگل بر اساس تعداد و انتشار محتوا و میزان تغییر صفحات سایت، میزان بودجه خزش را افزایش یا کاهش میدهد. در نهایت این موضوع به نوع پروژه و سایت شما بستگی دارد که آیا میخواهید موتور جستجوی گوگل صفحات شما را ببیند و آنها را کرال و ایندکس کند یا خیر.

آیا تغییر آدرس صفحات به URLهای کوتاهتر و هوشمندانه تر روی رتبه بندی تأثیر میگذارد؟

بله. هر زمانی که در سایت خود تغییر بزرگی ایجاد میکنید، مدتی زمان میبرد تا رتبه بندی صفحات به حالت اولیه خود برگردند. گوگل ریدایرکتها را خیلی سریعتر از تغییرات دیگر تشخیص میدهد.
اگر در حال حذف بسیاری از URLهای سایت هستید، گوگل باید مجدد کل سایت را پردازش کند تا ارتباط بین همه صفحات را درک کند. در نتیجه بازیابی رتبه های قبلی صفحات ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

آیا استفاده از 3/HTTP باعث بهبود سئوی سایت میشود؟

در حال حاضر گوگل استفاده از 3/HTTP را به عنوان عاملی در رتبه بندی در نظر نمیگیرد. درباره خزیدن و ایندکس هم همین طور است.
3/HTTP مانند داشتن یک سرور پرسرعت برای سایت است؛ اما روی بهبود سئوی سایت و عملکرد آن تاثیر قابل توجهی ندارد.

آیا گوگل فایلهای صوتی را ایندکس میکند؟

گوگل به جز پادکستها، فایل صوتی دیگری را ایندکس نمیکند. همچنین از نگاه گوگل، انتشار فایلهای صوتی تاثیری در رتبه بندی سایت شما ندارد.از سوی دیگر، ویدئوها و تصاویر میتوانند مستقل از سایر محتواها رتبه بندی شوند.

برای ایندکس سریع مطالب سایت خبری چه باید کرد؟

مطمئن شوید که در سایت خود صفحات هاب با دسته بندی های متنوعی دارید که مقاالت مختلفی را لیست میکنند. گوگل در کوتاهترین زمان، صفحات اصلی و صفحات دسته بندی را کرال میکند. این بدان معناست که موتور جستجوی گوگل مقالات جدید را بسیار سریع پیدا میکند. نقشه سایت و فید RSS هم به ایندکس سریع محتواهای سایت خبری کمک میکنند.
وقتی Googlebot تاریخ جدید فایل نقشه سایت را خزش میکند، متوجه میشوند که محتوا به روز شده است. در نهایت سایتهای خبری اول باید به راحتی کرال شوند تا گوگل بتواند در کمترین زمان، مطالب جدید آنها را ایندکس کند. همچنین مطمئن شوید که گوگل میتواند در کمترین زمان، به سرور شما دسترسی داشته باشد و صفحات را دانلود کند.
سرعت ایندکس محتوای سایتهای خبری را میتوان به ۴ روش بهینه کرد؛ یک روش مستقیم و ۳ روش غیرمستقیم.
روش مستقیم این است که از API Indexing یا Indexing Request سرچ کنسول سایت گوگل استفاده کنیم که هر کدام محدودیتهای مشخصی در تعداد درخواستهای روزانه دارند.
روشهای غیرمستقیم به »تولید محتوا«، »ساختار محتوا« و »توزیع محتوا« مرتبط هستند. تولید محتواهای مفید و اختصاصی به صورت منظم در طول شبانه روز باعث افزایش نرخ خزش و در نتیجه افزایش سرعت ایندکس خواهد شد. ساختار دسته بندی ها، برچسب ها، سایت مپ و لینکهای داخلی هم در کاهش یا افزایش سرعت ایندکس موثر هستند. همچنین توزیع محتواهای خبری در خبرخوانها و سایتهای خبری دیگر از طریق لینک، میتواند سرعت ایندکس محتواهای خبری را افزایش دهد.

چرا برخی از کلمات کلیدی در نتایج جستجو دیده نمیشوند؛ اما ایمپرشن زیادی در سرچ کنسول دارند؟

اگر در سرچ کنسول سایت خود کلمه خاصی را میبینید که سایت شما برای آن در نتایج SERP رتبه ندارد، ممکن است به دلیل اهداف شخصی یا نمایش در جستجوهای محلی search Local باشد.
تصاویر دلیل دیگری برای این اتفاق هستند. اگر تعداد نمایش کلمه کلیدی برای سایت شما زیاد باشد، ولی تعداد کلیک آن کم باشد (حتی اگر در رتبه های بالای گوگل قرار داشته باشد)، این امکان وجود دارد که این کلمات برای تصاویر بخش Image رتبه گرفته باشند یا در گراف دانش گوگل قرار گرفته باشند. پس در نهایت به عنوان یک نتیجه در Console Search ثبت میشوند.
دلیل دیگر این اتفاق، نمایش سایت شما در نتایج کشور یا منطقه ای خاص (غیر از منطقهای که در آن حضور دارید) است.
برای اطمینان از این مورد میتوانید اطلاعات Console Search سایت خود را با فیلتر Countries بررسی کنید تا بتوانید کشور مبدا را برای نمایشها پیدا کنید.

آیا عبارتهای استفاده شده در URL ،عنوان صفحه و تگ H۱ باید یکسان باشند؟

خیر. الزام نیست که تمام عبارتهای این سه جایگاه با هم یکسان باشد؛ اما به احتمال زیاد کلمات آن با یکدیگر همپوشانی دارند. برای مثال اگر عنوان یکی از صفحات سایت شما »نحوه دوخت دامن« باشد، به احتمال زیاد از عبارت »دوخت دامن« در متن URL همان صفحه استفاده میکنید. اما نام URL میتواند »آموزش دوخت دامن« یا »دوخت دامن چگونه است« باشد.
در کل نیازی نیست که کلمه به کلمه این عبارتها مانند هم باشند. سعی کنید از کلمات و عبارات توصیفی استفاده کنید تا تشخیص موضوع صفحات برای رباتهای گوگل راحت باشد.

وقتی تک تک آدرسها را در گوگل چک میکنم، تعداد کل آدرسها ۱۸۰ است؛ اما با دستور :site فقط ۲۸ URL را نشان میدهد. علت این موضوع چیست؟

دستور :site زمانی استفاده میشود که میخواهید نتایج خاصی از یک دامنه را ببینید. برای مثال اگر فقط میخواهید صفحاتی را از مجله searchenginejournal ببینید، » site:searchenginejournal.com » را در گوگل جستجو کنید. همچنین میتوانید با اضافه کردن کلمه کلیدی
در مقابل دستور :site ،جستجوها را یک قدم جلوتر ببرید، یعنی نتایجی از یک دامنه به شما نشان داده شود که به یک کلمه کلیدی خاص مرتبط است. اگر میخواهید در سایت searchenginejournal مقالات مرتبط با موضوع Vitals Web Core را ببینید، باید site:searchenginejournal.com vitals web core را در گوگل جستجو کنید.
این نوع دستور برای جستجوی موارد خاص بسیار مفید است، اما «، نمیتوان از این طریق تمام URLها را شناسایی کرد. این دستور نتایج را محدود میکند و تمام صفحات یک سایت را نشان نمیدهد. اگر ۱۰۰ صفحه از سایت شما ایندکس شده است، اما با این دستور فقط ۵۰ صفحه در نتایج جستجو نشان داده میشود، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
برای مشاهده دقیق تعداد صفحات ایندکس شده میتوانید از Search Console استفاده کنید. گزارش Coverage Index در Console Search ً نشان میدهد که کدام صفحات ایندکس شده اند یا در حال دقیقا ایندکس هستند و کدام صفحات دارای خطا هستند و نمیتوانند ایندکس شوند.

عناوین صفحه بندی Pagination در صفحات دسته بندی سایت های فروشگاهی چقدر اهمیت دارند؟ آیا ذکر شماره صفحه در عنوان مفید است؟

به احتمال زیاد، قراردادن شماره صفحه در اطلاعات مربوط به یک صفحه تأثیر خاصی روی رتبه نمیگذارد. اگر فکر میکنید با شماره گذاری صفحه به کاربران کمک میکنید، حتما آن را انجام دهید. در نظر بگیرید که اضافه کردن شماره صفحه به رتبه بندی یا افزایش سرعت ایندکس صفحات کمکی نمیکند.

چگونه میتوان URLهای کاذب را از لیست ایندکس سایت خارج کرد؟

شما میتوانید از چندین راه اقدام کنید؛ استفاده از کد وضعیت ۴۰۴ یا ۴۱۰ و اضافه کردن تگ noindex به صفحات. اگر این تغییرات را در صفحات ایجاد کرده اید، یادتان باشد که باید این صفحات توسط رباتهای گوگل مجدد شناسایی شوند تا وضعیت جدید آنها ثبت شود. در نتیجه حتما درخواست ایندکس مجدد این صفحات را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

چرا برخی از اسکیماها در Validator Schema شناسایی میشوند، اما در تست نتایج جستجوی Google نمایش داده نمیشوند؟

این دو ابزار متریکهای مختلفی را اندازه گیری میکنند. برای مثال ابزار آنالین validator.schema.org نحوه درست اجرای نشانه گذاری اسکیما Markup Schema را بررسی میکند؛ در حالی که با ابزار Test Result Rich میتوان فهمید که آیا Markup Schema قابلیت نمایش در نتایج غنی گوگل را دارد یا خیر. با این ابزار نمیتوان تمام موارد موجود در schema.org را بررسی کرد.

چرا سرعت خزش و ایندکس برخی از سایتها بیشتر است؟

اینکه رباتهای گوگل چگونه سایت شما را درک میکنند و آن را در فضای وب میبینند، روی سرعت خزیدن و ایندکس صفحات اثر میگذارد. برای مثال، اگر افراد زیادی در سطح اینترنت درباره یک سایت صحبت کنند، به احتمال زیاد این موضوع روی سرعت بیشتر ایندکس آن تاثیر دارد. همچنین کیفیت محتوا بسیار مهم است. در سایتهایی که به طور مستمر محتوای باکیفیت منتشر میشود، سرعت خزش رباتها و ایندکس صفحات بیشتر است.

وقتی گوگل تگ canonical را به درستی تشخیص نمیدهد، چه باید کرد؟

وقتی گوگل صفحاتی را پیدا میکند که از نظر محتوایی شبیه به هم هستند، تصمیم میگیرد فقط یکی از آن دو را که محتوای مرتبط تری به جستجوی کاربر دارد، در نتایج نشان دهد. سیستم تشخیص گوگل عاوه بر canonical=rel صفحات، ریدایرکتها، سایتمپ، لینکهای داخلی، لینکهای خارجی و موارد دیگر را نیز بررسی میکند.
برای اینکه گوگل صفحه موردنظر شما را برای نتایج انتخاب کند، باید مطمئن شوید که تمام سیگنالهای یک صفحه با یکدیگر همسو هستند. یادتان باشد که تمام این موارد فقط برای انتخاب و نمایش درستترین صفحه در نتایج SERP است و هیچکدام روی رتبه بندی محتواها تاثیری ندارند.

آیا وجود دو صفحه با محتوای تکراری در سایت باعث پنالتی یا جریمه دستی گوگل میشود؟

خیر. اگر گوگل دو صفحه با محتوای مشابه را در نتایج جستجو پیدا کند، یکی از صفحات را که ارتباط نزدیکتری به عبارت جستجوشده و هدف کاربر دارد، برای نمایش در SERP انتخاب میکند و آن یکی صفحه را از نتایج حذف میکند یا رتبه آن را کاهش میدهد.

آیا ترافیک سایت به هنگام انتقال دامنه کاهش پیدا میکند؟

در زمان جابه جایی دامنه، ممکن است تا حدودی شاهد کاهش ترافیک سایت باشید. برای اینکه به هنگام انتقال دامنه سایت، نوسان کمتری را در ترافیک سایت حس کنید، حتما چک لیست نحوه تغییر URL صفحات و جابه جایی دامنه سایت را در سند راهنمای Central Search Google مطالعه کنید.

چرا تمام صفحات یک سایت ایندکس نمیشود؟

شخصی میپرسد: »سایت فروشگاهی ما ۷۰هزار صفحه دارد و حدود ۷۰ صفحه در فهرست ایندکس قرار دارد. ما برای ایندکس سریع محتواهای بلاگ از درخواست ایندکس استفاده میکنیم و آدرس محتواها را در فایل سایت مپ قرار میدهیم تا سریعتر در نتایج گوگل نمایش داده شوند. پس از مدتی حتی با استفاده از این روشها هم ورودی خوبی برای بلاگ نمیگرفتیم و برای زمان طولانی محتواها بدون ایندکس شدن در لیست باقی میماندند. در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم؟«
در پاسخ هم جان مولر میگوید که از نظر من طبیعی است که نخواهیم کل یک سایت را ایندکس کنیم. در نتیجه این روی ورودی کل سایت و محتواهای بلاگ تاثیر میگذارد و شاید به مقاله یا موضوع خاصی هم مربوط نباشد. پیشنهاد میکنم برای درخواست ایندکس صفحات از ابزار inspection URL سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
خود من ترجیح میدهم با لینکسازی داخلی بین صفحات، به ایندکس رباتهای گوگل کمک کنم. پیشنهاد دیگر من این است که از صفحه اصلی به حداقل ۵ پست آخر مقالات بلاگ خود لینک دهید. به احتمال زیاد وقتی گوگل صفحه اصلی سایت شما را کرال میکند، متوجه محتواهای جدید خواهد شد و آنها را هم ایندکس میکند. اگر بخش باگ خود را به فید RSS اضافه کنید باعث میشود تا خزنده های گوگل محتواهای به روز شما را ببینند و سریعتر از زمان معمول آنها را برای نمایش ایندکس کنند.

گوگل تا چه حد از دستورالعملهای فایل robots.txt پیروی میکند؟

شخصی تعریف میکند: »ما در حال به روزرسانی نسخه جدید سایت هستیم و آن را با فایل robots.txt مسدود کرده ایم تا از ایندکس صفحاتی که برای دسترسی کاربران مهم هستند، ولی نیازی به نمایش آنها در SERP گوگل نیست. آیا با این اقدام گوگل از ایندکس آن صفحات جلوگیری میکند؟« در ادامه جان مولر اینگونه پاسخ میدهد که وقتی دسترسی خزنده های گوگل به فایل robots.txt مسدود میشود، رباتها دیگر اجازه خزش در آن را ندارند، مگر در شرایطی که ما نتوانیم به درستی فایل txt.robots را پردازش کنیم.
این نکته را در نظر بگیرید که خزنده های گوگل بسته به ساختار سایت، ممکن است روزی یک بار robots.txt را بررسی کنند. بنابراین اگر فایل خود را تغییر دادید، حداقل یک روز زمان میبرد تا دستور توقف Crawling انجام شود.

برخی از محتواها تا زمانی که کاربر کلیک کند و جاوا اسکریپت اجرا شود، در صفحه پنهان هستند. آیا محتواهای پنهانشده ایندکس میشوند؟

اگر کد html در dom اجرا شود و فقط نیاز باشد تا از حالت پنهان به حالت نمایش در بیاید، رباتهای گوگل محتواهای آن بخش را در زمان بارگیری صفحه ایندکس میکنند. اگر قرار باشد تا ایونت های جاوا اسکریپت از سمت سرور پاسخ داده شوند، خزنده ها نمیتوانند محتواها را ایندکس کنند. همچنین بهتر است بدانید که Googlebot هرگز همه صفحات سایت را ایندکس نمیکند. بنابراین چنین فرضی را کنار بگذارید که گوگل باید همه صفحات یک سایت را ایندکس کند!
سیستم جاوا اسکریپت در برخی پارامترهای سئو مانند لینکسازی داخلی صفحات متفاوت عمل میکند. گوگل همیشه توصیه میکند برای ایندکس صفحات جدید سایت، از کدهای HTML و تگ a در لینکهای داخلی استفاده کنید و از دیگر پارامترهای HTML مثل div یا span یا کنترل کننده های جاوا اسکریپت برای لینکسازی داخلی استفاده نکنید؛ چرا که رباتهای موتور جستجوی گوگل امکان خزش و ایندکس این لینکها را ندارند. هرچند که گاهی لینکهای جاوا اسکریپتی خزش میشوند، اما بهتر است که از کدهای ساده در لینکهای داخلی استفاده شود.
در صورتی که جاوااسکریپت را به درستی روی سایت پیاده سازی کنید، هیچ مشکلی در سایت شما ایجاد نخواهد شد. فرض کنید که شما از دوستی هدیه ای گرفته اید و میخواهید آن را باز کنید، اما هدیه در جعبه ای قرار دارد که آن جعبه نیز در یک جعبه دیگری گذاشته شده است. جاوااسکریپت هم مشابه مثال کادوهای تودرتو، مراحلی که باید گوگل برای دسترسی به محتوا طی کند را طوالنی تر میکند، اما با درنظرگرفتن یک سری اصول، میتوانیم مانع از تاثیر منفی آن
روی سایت شویم. در استفاده از جاوااسکریپت به پرفورمنس صفحه و فرایند ایندکس محتوا باید توجه کنیم؛ اجرای نادرست کدهای جاوااسکریپت نه تنها روی سرعت صفحه تاثیر میگذارد، بلکه باعث میشود که محتواها در گوگل ایندکس نشود.

برای جلوگیری از کرال یا خزیدن صفحات، از robots.txt استفاده شود یا متاتگ robots؟

درست است که بین این دو دستور تفاوت جزئی وجود دارد، اما در عمل هر دو باعث میشوند که صفحات شما در نتایج جستجو ظاهر نشوند. رباتهای گوگل برای کرال صفحات، دستورات فایل robots.txt سایت را بررسی میکنند. محتوای فایل robots.txt به خزنده های گوگل و سایر موتورهای جستجو میگوید که اجازه دارند کدام صفحات را کرال کنند و کدام صفحات را کرال نکنند. گاهی در فایل robots.txt به خزنده ها میگوییم کرال نکنند، ولی آدرسها ایندکس میشوند.
چنانچه میخواهید از ایندکس، نمایش صفحات و آدرسها در نتایج گوگل جلوگیری کنید، از متاتگ noindex در کدهای صفحه استفاده کنید.
در واقع با متاتگ noindex ،رباتها میتوانند محتوای صفحات را ببینند کرال کنند و بعد با وجود دستور noindex ،فرایند ایندکس صفحات را متوقف کنند.

آیا استفاده از API Indexing برای تمام سایتها توصیه میشود؟

به صورت عادی گوگل تمام سایتها را اتوماتیک ایندکس میکند. ایندکس صفحات به روش API Indexing فقط برای انواع خاصی از محتواها کاربرد دارد و نمیتوان برای ایندکس هر صفحه ای از این تکنیک استفاده کرد.
شخصی در انجمن Help Console Search سوال مشابهی را مطرح کرده است که یکی از اعضای انجمن در پاسخ میگوید: »از نظر تئوری API Indexing سرعت ایندکس صفحات را افزایش میدهد، اما بهتر است فقط برای صفحات دارای آگهی های شغلی و رویدادهای زنده استفاده شود، نه برای تمام صفحات وب. مطمئن شوید که گوگل درباره وجود صفحات سایت شما اطاع دارد، چه صفحات خزش شده باشند یا خیر. حتی شاید اگر خزیده هم شوند، ممکن است ایندکس شوند یا نشوند.

آیا اضافه کردن نام لوکیشن به متا دیسکریپشن در رتبه بندی نتایج گوگل موثر است؟

ما از توضیحات متا دیسکریپشن meta description فقط به عنوان یک snippet در نتایج جستجو استفاده میکنیم و آن را جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نظر نمیگیریم؛ اما داشتن snippet قوی و جذاب در SERP گوگل به کلیک بیشتر کاربران کمک میکند.

آیا تمام صفحات سایت به اسکیما نیاز دارند؟

قطعا نه. اول تصمیم بگیرید که میخواهید چه عناصری از صفحه را در نتایج جستجو نشان دهید و سپس اسکیمای مناسب را به صفحه خود اضافه کنید.

آیــا اسـتفاده از اسکیمای organization و review در هــر صفحه از سـایت منطقـی اســت؟

نیازی نیست که شما به هر صفحه ای از سایت، اسکیمای organization اضافه کنید. معمولا از این اسکیما برای صفحه اصلی یا صفحه درباره ما استفاده میکنند، ولی باز به ساختار کلی سایت بستگی دارد. اسکیمای review را به صفحاتی اضافی کنید که کاربران درباره آیتم خاصی نظر داده اند یا آن را نقد و بررسی کرده اند. اگر قالب صفحه به گونه ای است که هیچ نظر و کامنتی ندارد، پس آن را با اسکیمای review نشانه گذاری نکنید. در واقع هر اسکیما باید
متناسب با محتوای صفحه باشد.

آیا از CDN برای سایتهایی که سرعت خوبی در کشور خودشان دارند، استفاده کنیم؟

در این شرایط، اگر از سایر نقاط و کشورهای مختلف بازدیدکننده داشته باشید، کاربران با سایتی کم سرعت مواجه خواهند شد و در تعامل با سایت مشکل خواهند داشت.
این موضوع دقیقا همان فرصتی است که میتوانید برای بهبود وضعیت سایت خود استفاده کنید. سرعت پایین سایت همیشه آزاردهنده است و به ندرت پیش میآید تا کاربری از آن بازدید کند. از نظر من، برای بهبود وضعیت سئوی سایت در سطح جهانی و جذب ترافیک بیشتر، میتوانید CDN را امتحان کنید.


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *