0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
خرید دامنه ثبت شده

خرید دامنه ثبت شده

فهرست مطالب

خرید دامنه ثبت شده یعنی چی؟

وقتی میخواهید یک وب سایت راه اندازی کنید یکی از اولین قدم ها انتخاب دامنه یا دومین (domain) است . خب مواقعی پیش میاد که دامنه ای که شما میخواهید قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده ! در حالت میگیم دامنه آزاد نیست. و اگر واجب باشه باید بخریمش!

اگر نمیدونید دامنه چیه و چطور باید انتخاب کنیم این مطلب رو بخونید : انتخاب نام دامنه

اگر دامنه مورد نظرمان آزاد نبود چه کنیم؟

یا باید بیخیال دامنه بشیم و یک دامنه دیگه ثبت کنیم یا اینکه اون دامنه رو بخریم! البته در اغلب اوقات گزینه اول جواب هست ولی بعضی وقتها خیلی مهمه که دامنه مورد نظر رو بخریم مثلا زمانی که نام دامنه با نام شرکت ما یکیه !
در این نوشته به روش های خرید دامنه میپردازم!

خرید دامنه ثبت شده
خرید دامنه ثبت شده

خرید و‌ فروش دامنه

یکی از کسب و کارها در دنیای اینترنت خرید و فروش دامنه هست ! افرادی هستند که دامنه های باحال و پر طرفدار رو ثبت میکنند و وقتی کسی به اون دامنه نیاز داشت به قیمت بالاتری میفروشن! و حالا شما هم مجبور به خرید شدید! حالا چه نکاتی باید رعایت بکنید که هم دامنه خوبی بخرید و هم اینکه کسی سرتون کلاه نگذاره!

خرید دامنه ثبت شده قدم اول

اولین قدم در خرید دامنه ثبت شده پیدا کردن صاحب فعلی دامنه هست و راه ارتباطی با صاحب دامنه! خب حالا دو حالت پیش روی شماست یا صاحب دامنه ، یک صفحه اینترنتی درست کرده و توی آن اسم و تلفن رو نوشته و اعلام کرده دامنه فروشی هست یا اینکه نه ! بنابراین اول آدرس دامنه را در مرورگر وارد میکنیم ببینیم صفحه ای بالا میاد یا نه .

اگر بالا اومد شماره تماس داشت که تماس میگیرید اگر صفحه ای بالا نیومد اون وقت باید از دامنه whois بگیرید! یعنی چی ؟ یعنی به سایت whois.net وارد میشید آدرس دامنه را در این سایت وارد می کنید و اون هم اطلاعات ثبت کننده دامنه رو بهتون میده. البته بعضی وقت ها ثبت کننده دامنه اطلاعاتش رو مخفی کرده که تقریبا معناش اینه که فروشنده هم نیست !!

خرید دامنه ثبت شده
خرید دامنه ثبت شده

نکته ۱ : بجز سایت whois.net سایت های دیگه ای هم هستند که اطلاعات دامنه را نشون میدن مثل  Domain.com یا GoDaddy

نکته ۲ : برای دامنه های .IR بهتره از این آدرس استفاده کنید : http://whois.nic.ir

نکته ۳ : بعضی وقت ها آدرس دامنه ای که مد نظر شماست قبلا توسط فردی ثبت شده و یک وب سایت کامل روی آن راه اندازی شده ! اطلاعات تماس این دامنه ها را از قسمت تماس با ما بدست بیارید! البته اینجور دامنه ها معمولا گرانتر خواهند البته اگر سایت مورد نظر از نظر محتوا و کاربرد شبیه همان چیزی هست که شما میخواهید راه اندازی کنید خریدش میتونه خوب باشه چون اعتبار و رنک اون سایت رو هم بدست میارید ولی این مورد احتیاج به بررسی داره .

اگر هم سایت زمینه کاریش با چیزی که شما میخواهید راه اندازی کنید متفاوت هست بعدا کار سئوتون سخت تر میشه ! اینجا دیگه باید سبک و سنگین کنید ببینید چی میشه و چیکار کنید بهتره!

مطمئن شوید که دامنه موردنظر یک نام تجاری ثبت شده نباشد

اگر نام دامنه‌ای که مورد نظرتان است، قبلاً بعنوان یک نام تجاری ثبت شده باشد، بهتره از خیر خریدش بگذرید! (خرید دامنه ثبت شده همیشه هم جواب نیست) چون ممکنه در آینده برای شما مشکلات جدی به وجود بیاره و یا حتی مجبور شوید که سایت خودتون را بصورت کامل آفلاین کنید. پس قبل از اقدام به خرید باید بررسی کنید و مطمئن بشید که یک مارک تجاری را انتخاب نکردید. برای بررسی این موضوع به سایت سازمان مالکلیت معنوی برید و از اونها بخواهید که وضعیت دامنه را بررسی کنند.

از هویت اصلی صاحب فعلی دامنه مطمئن بشید

قبل از پرداخت هزینه حتما مطمئن بشید با صاحب دامنه در حال مذاکره هستید با روش های ارتباطی مختلف مثل ایمیل ، تلفن و قرار حضوری موضوع رو بررسی کنید.

مواظب کلاهبردار ها باشید
مواظب کلاهبردار ها باشید

اول تو ، اول تو

نکته ای که خرید دامنه ثبت شده وجود داره اینه که اگر شما اول پول رو بدید ممکنه صاحب دامنه ، دامنه را به نام شما نکند! از طرفی اگر پول ندهید احتمالا مالک دامنه هم اطمینان نمیکنه که دامنه را به اسم شما بزنه چرا که بعد از انتقال دامنه دیگه نمیتونه پسش بگیره! در اینجا میشه چند تا کار انجام داد مثل دادن چک مدت دار که البته باز هم لازمه صاحب دامنه به شما اطمینان کنه ولی خب کمی اطمینان آور هست!

یا نوشتن قرار داد محضری !!  یک راه راحت تر هم استفاده از سایت های واسط هست . برخی سایتها هستند که کارشون اینه که پول رو از خریدار میگیرن و به فروشنده میگن پول رو گرفتن ، فروشنده دامنه را به نام خریدار میکنه و به سایت واسط این موضوع رو اعلام میکنه و بعدش سایت واسط پول فروشنده رو بهش میده ! البته مقدار پورسانت هم بر میداره که به نظر من از همه روشهای دیگه راحت تره!

قیمت دامنه ثبت شده چنده ؟

خرید دامنه ثبت شده قیمت مشخصی نداره و فروشنده هر عددی دلش بخواد میتونه بگه به شرط اینکه خریدار هم راضی باشه اون مبلغ رو پرداخت کنه . متاسفانه یک جور هرج و مرج در زمینه وجود داره خودم به شخصه به مواردی بر خوردم برای یک دامنه IR فروشنده مبلغ ۱۰۰ میلیون اعلام کرده که اصلا به نظرم نمی ارزید (دست کم اون دامنه خاص نمی ارزید) .

ولی اگر خواستید یک دید کلی نسبت به ماجرا داشته باشید پیشنهاد میکنم سری به سایت هایی که کار خرید و فروش دامنه انجام میدن بزنید و ببینید چه دامنه های با چه قیمت هایی معامله شده و بر اساس اون میتونید به یک حدود قیمت درست برسید.

اگر سوالی در این زمینه داشتید یا برای خرید دامنه نیاز به مشاوره داشتید در پایین همین مطلب و در قسمت نظرات برای من بنویسید.

این مطالب را هم بخوانید : ثبت نام در گوگل وبمستر یا سرچ کنسولثبت کسب و کار در نقشه گوگلعکس مناسب برای سایت


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *