0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
4 مرحله اصلی دیجیتال مارکتینگ

4 مرحله اصلی دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب

4 مرحله اصلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به همه کارهای بازاریابی که با استفاده از رسانه های دیجیتال انجام میدیم دیجیتال مارکتینگ میگیم. بازاریابی از طریق ایمیل (ایمیل مارکتینگ) تبلیغ نویسی ، تولید محتوا (متن یا ویدیو …) و … که برای انتشار در وب سایت خودمون یا سایت های دیگه یا شبکه های اجتماعی همگی جزو دیجیتال مارکتینگ هستند.

موضوعی که امروز تقریبا همه شرکت ها بهش میپردازن و بسیار پر رقابت شده . برای اینکه در این مسیر یک راهنما و نقشه راه داشته باشید و بتونید از سایت و دیجیتال مارکتینگ تون نتیجه خوب بگیرید مراحل اصلی این کار رو اینجا براتون می نویسم لطفا تا انتهای مطلب همراهم باشید!

هزینه طراحی سایت

دیجیتال مارکتینگ مدرن شامل 4 مرحله اصلیه :

جذب مرحله اول دیجیتال مارکتینگ
جذب مرحله اول دیجیتال مارکتینگ

مرحله اول ، جذب

یعنی کاری کنیم که توجه کاربر ها رو جلب کنیم اونها رو جذب خودمون کنیم و قانعشون کنیم به سایت ما مراجعه کنن!

بعضی از تکنیک ها و کارهایی که برای جذب انجام میشه عبارتند از :

تبلیغات

بودجه ای رو بصورت ماهانه و سالانه برای تبلیغات در نظر بگیرید تبلیغات در سایت های پر بازدید که مخاطب هدف ما رو دارند ، تبلیغات کلیکی در گوگل ، تبلیغات در اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی میتونه باعث جذب کاربر بشه البته باید سعی کنیم رسانه های مناسبی برای تبلیغ انتخاب کنیم تا کاربرهای با کیفیتی جذب کنیم منظور از کاربر با کیفیت کاربری هست کهخ محصولات یا خدمات ما براش کاربرد داره و احتمال اینکه بعد از جذب اقدام به خرید بکنند زیاد میشه !

رسانه‌های اجتماعی

رسانه اجتماعی مثل اینستاگرام ، لینکدین ، توییتر و … حتی روبیکا و … بستر خوبیه برای اطلاع رسانی و معرفی خدمات و محصولات ما و در نهایت جذب مخاطب ! توجه داشته باشید در کنار انتشار محتوای اطلاع رسانی میتونیم انواع مسابقه و جایزه و قرعه کشی یا راه اندازی کمپین های فروش رو هم در رسانه های اجتماعی داشته باشیم. با استفاده از این تکنیک ها میتونیم کاربرها رو جذب کنیم و اونها رو به سایتمون بیاریم .

سئو

سئو یعنی کارهایی که باعث میشه وقتی کاربر هدف ما عبارتی رو در گوگل (یا بقیه موتورهای جستجو مثل بینگ ، یاندکس و …) جستجو میکنه اون موتور جستجو سایت ما را بالاتر از بقیه به کاربر نشون بده . البته سئو فرایند پیچیده و وقت گیری داره ولی وقتی به ثمر بشینه نتایجش بسیار شیرین هست و قدرت جذب بسیار بالایی داره!

چرا ؟ چون امروزه هر کاربری هر چیزی رو که میخواد اول از همه در گوگل یا … سرچ میکنه و سراغ اولین نتایجی که گوگل بهش نشون میده میره! بنابراین گزینه های اول گوگل بودن میتونه جذب بسیار زیادی برامون انجام بده!

معیار قابل سنجش برای جذب

باید ببینیم به اعضا هر 100 نمایش تبلیغ یا محتوای ما در رسانه های مختلف چند نفر به سایت ما سر زده اند!

مرحله دوم فعال‌سازی Activation

بعد از جذب به مرحله فعالسازی میرسیم ، فعالسازی یعنی کاری کنیم کاربری که جذب سایت شده و به سایت ما اومده یک ابراز تمایلی از خودش نشون بده ، مثلا در سایتمون ثبت نام کنه یا عضو خبرنامه مون بشه یا آدرس ایمیل ویا شماره تلفنش رو بهمون بده!

برای اینکار باید محتوای خوب و یا محصول رایگان یا محصول جذاب به کاربر ارائه بدیم و بگونه ای رفتار کنیم که کاربر قانع بشه اطلاعاتش رو در اختیار ما بگذاره!

معیار سنجش فعال سازی

باید ببینیم به ازا هر 100 نفری که از سایت بازدید کرده اند چند نفر اطلاعاتشون رو در اختیار ما گذاشتن !

مرحله سوم پول‌سازی

بعد از جذب کاربر ها و بدست آورده اطلاعات تماس شون یا باز کردن یک کانال ارتباطی باید بتونیم از این افراد درآمد ایجاد کنیم!! در این مرحله پیشنهاد های فروش خدمات و محصولاتمون رو به کاربرهای هدف ارائه میدیم!

به عبارت کاربر هدف دقت کنید باید کاربرهایی رو که جذب کردیم و اطلاعات تماسشون رو داریم درست دسته بندی کنیم و بر مبنای علاقه و سلیقه شون بهشون پیشنهادات فروشمون رو بدیم. یعنی با توجه سابقه فعالیتی که افراد در سایت ما داشتن و صفحاتی که بازدید کردن پیام های مناسبی براشون آماده کنیم.

مثلا من در سایتم هم خدمات طراحی سایت ارائه میدم و هم خدمات سئو اگر کاربری صفحات مربوط به طراحی سایت رو بیشتر دیده باید پیشنهاد طراحی سایت بهش بدم و اگر صفحات خدمات سئو رو دیده یعنی احتمالا سایت داره و باید بهش خدمات سئو رو پیشنهاد بدم و خدمات طراحی رو بهش نباید پیشنهاد بدم!

معیار قابل‌سنجش برای پول‌سازی

بهترین معیار برای سنجش مرحله پول سازی درآمد به ازای هر نفر هست یعنی اینکه ببینیم به اعضای هر نفری مرحله جذب و فعالسازی روش انجام شده چقدر هزینه کرده ایم و بعد که محصول یا خدماتمون رو بهش معرفی کردیم چقدر فروش و سود داشته ایم. مثلا اگر هزار نفر رو به سایت آوردیم و برای جذب هر نفر هم 1000 تومن هزینه کرده ایم باید دست کم یک میلیون تومان سود از هر مرحله بازاریابی بدست بیاریم !

حفظ مشتری در دیجیتال مارکتینگ
حفظ مشتری در دیجیتال مارکتینگ

مرحله چهارم حفظ Retention

مرحله حفظ یا Retention یعنی کاربرانی که دست کم یک خرید از ما داشته اند رو جوری راضی نگه داریم که اگر محصول دیگری هم به آنها پیشنهاد دادیم بخرن! برای جلب رضایت مشتری میتونیم راهکاری مختلفی رو در نظر بگیریم از قیمت مناسب تا خدمات پس از فروش تا …

در ادامه چهار ایده برای حفظ مشتری را برای شما می نویسم :

تجربه لذت بخش

سعی کنید برای خریدار تجربه لذت بخش ایجاد کنید دقت کنید در مرحله چهارم (حفظ) با مشتری طرف هستیم یعنی کسی که دست کم یکبار بار از ما خرید کرده خالا تجربه لذت بخش میتونه این باشه که محصولی که خرید کرده را در بسته بندی شیک و جذاب براش ارسال کنیم ، ارسال رایگان در نظر بگیریم ، یا یک هدیه با خریدش براش ارسال کنیم یا روی یک تکه کاغذ یک پیام زیبا براش بفرستیم و … خلاصه با کمی خلاقیت میشه کلی کار انجام داد!

البته توجه داشته باشید پیش از هر چیزی باید محصول یا خدمت با کیفیتی به مشتری ارائه کنیم وگرنه یک محصول بی کیفیت اگه هم همراهش باشه جذاب نمیشه!!

بازگرداندن مخاطب

وقتی مخاطبی از خدمات ما استفاده میکنه یا محصول ما رو میخره و ما هم خدمت یا محصول با کیفیت بهش میدیم از ما راضی خواهد بود اگه تجربه لذت بخش هم براش ایجاد کرده باشیم که دیگه چه بهتر ، همچین آدمی آماده خرید مجدد از ماست و به کمترین هزینه میتونیم سایر خدمات و محصولاتمون رو بهش بفروشیم!

البته لازم نیست (نباید) عجله کنیم و مستقیم اقدام به فروش کنیم ! بلکه سعی میکنیم ارتباطمون رو باهاش حفظ کنیم مثلا بطور هفتگی بهش ایمیل یا پیامک میزنیم و مطالب مفید و کاربردی رو بهش یادآوری میکنیم بخصوص در مورد محصولی که خریده میتونیم نکاتی رو بهش بگیم یا محصولات جانبی و مرتبط رو بهش معرفی کنیم یا مناسبت ها را تبریک میگیم و با این کار مشتری رو مجدد به سایتمون میاریم!

باید کاری کنیم سایت و شبکه اجتماعی ما رو همواره در خاطر داشته باشند . صد البته اصل مفید بودن و در نظر داریم و جوری رفتار نمیکنیم که مزاحم مخاطبمون بشیم.

تغذیه مخاطبان

بر اساس قوانین بازاریابی محتوایی یا Content Marketing بطور مرتب مشتری و مخاطبمون رو تغذیه می کنیم مطالب آموزشی ، نکات کاربردی ، ویدیو های کوتاه و …رو بکار میگیریم تا سطح رضایت مشتری رو بالا نگه داریم. سعی میکنیم حس خوبی که مشتری به ما پیدا کرده رو حفظ کنیم.

قیف فروش و 4 مرحله اصلی دیجیتال مارکتینگ
قیف فروش و 4 مرحله اصلی دیجیتال مارکتینگ

سفارشات ناموفق

پیگیری سفارشات ناموفق خیلی میتونه پربازده باشه وقتی کاربری اومده توی سایت و سبدش رو هم پر کرده ولی در نهایت سفارش رو تکمیل نکرده و پرداخت انجام نداده این فرد بهترین گزینه برای تبدیل شدن به خریدار هست کافیست باهاش تماس بگیریم و خیلی ساده بپرسیم آیا در زمان پرداخت مشکلی داشته !؟ و چطور میتونیم کمکش کنیم که خریدش رو انجام بده .

با این کار هم فروش انجام میشه هم بدلیل پیگیری و اهمیتی که به موضوع داده ایم رضایت مشتری بالا میره .

دقت کنید در این تماس ها معمولا موانعی که کاربرها دارند و باعث میشه خرید نکنند برای ما مشخص میشه و با پیدا کردن این موانع باید در صدد رفعشون بر بیاییم.

مثلا ممکنه سایت مشکل اتصال به درگاه پرداخت داشته باشه . ممکنه متوجه بشیم مخاطبان ما خیلی اهل پرداخت آنلاین نیستن ، ممکنه به سایت ما اعتماد ندارن و دلشون بخواد در محل و بعد از تحویل گرفتن محصول پرداخت انجام بدن . ممکنه نیاز به راهنمایی خاصی داشته باشن که توی سایت نتونستن پیدا کنن و … خلاصه مشکلات رو پیدا می کنیم و برطرف میکنیم! و سایتمون رو لول آپ میکنیم!!

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر سوال یا نظری دارید حتما در قسمت نظرات بنویسید :


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *