0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
عوامل رتبه بندی سایت ها در گوگل

عوامل رتبه بندی سایت ها در گوگل

فهرست مطالب

عوامل رتبه بندی سایت در گوگل

گوگل عوامل زیادی رو برای رتبه بندی سایت ها در نظر میگیره. در این مطلب 200 تا از عوامل رتبه بندی سایت ها در گوگل رو براتون می نویسم . دقیت کنید ممکنه رعایت این 200 مورد ممکن نباشه یا خیلی سخت باشه . لازمه تا جایی که میتونید این موارد رو بیشتر رعایت کنید و در واقع مساله سئو و مسابقه قرار گرفتن در صفحه یک گوگل و نتایج 1 تا 3 صفحه اول با رعایت کردن نکردن همین نکات انجام میشه .

این نوشته رو به شکل کتاب هم در اختیارتون میگذارم میتونید دانلود کنید و همیشه داشته باشید و بهش مراجعه کنید یا میتونید این صفحه به لیست بوکمارک هاتون اضافه کنید (ctrl+D) بزنید تا گمش نکنید!!

دقت کنید برخی از این عوامل ثابت شده اند بعضی های شون حدس و گمان هست برخی از عومل گفته جای بحث داره اما خب همشون رو کنار هم آوردم که خیالتون راحت باشه همه رو دارید.

Domain Factors

1. عمر دامنه: آقای مت کاتز از گوگل میگه:

تفاوت بین دامنه با عمر شش ماه و یکسال خیلی زیاد نیست

این ویدیو

یعنی گوگل از سن دامنه برای رتبه بندی استفاده میکنه اما تاثیر زیاد نیست.

2. کلمه کلیدی در نام دامنه: اینکه کلمه کلیدی اصلی شما در نام دامنه باشه شاید سئو سایت شما رو تقویت نکنه اما یک سینگال به گوگل میده درباره ارتباط سایت شما با موضوع!

3. کلمه کلیدی در ابتدای نام دامنه: دامنه هایی که کلمه کلیدی رو در ابتدای خودشون دارن از دامنه هایی که کلمه کلیدی رو در وسط یا آخر دارن یا اصلا ندارن بالاتر قرار میگیرن.

4. زمان باقیمانده تا زمان تمدید دامنه :

دامنه های ارزشمند معمولا چند ساله ثبت میشن و دامنه های بی ارزش یکساله یا کمتر بنابراین زمان باقی مانده تا زمان تمدید دامنه میتواند یکی از فاکتور های تاثیر گذار باشد

Google patent

تمدید دامنه به مدت چند سال علاوه بر تاثیری که در سئو سایت شما داره باعث میشه نگران اکسپایر شدن و از دست رفتن دامنه هم نباشید. افراد زیادی هستن که دامنه هاشون رو یکساله تمدید میکنند بعد سر سال به هر دلیلی فراموش میکنن تمدید کنن و دامنه اکسپایر میشه و حتی ممکنه کس دیگری ثبتش کنه !!

5. کلمه کلیدی در زیر دامنه : کارشناسان moz معتقدند که بودن کلمه کلیدی در زیر دامنه (subdomain) باعث بهبود رتبه سایت میشه .

keyword appears in subdomain

6. تاریخچه دامنه : تاریخچه یا گذشته دامنه مهمه اگر دامنه ای را از کسی میخرید باید سابقه دامنه را چک کنید دامنه هایی که بین افراد مختلف رد و بدل میشن ممکنه در گذشته توسط گوگل پنالتی شده باشن یا اینکه قبلا در موضوع دیگه ای فعال بوده و حالا شما میخواهید در موضوع دیگری فعالش کنید .

7. دامنه های بسیار مشابه EMD : دامنه های بسیار مشابه دامنه های بزرگ مثل yahooo.com که بسیار شبیه دامنه اصلی yahoo.com هست (اولی 3 تا O داره) ممکنه در شرایطی برای شما بازدید کننده بیاره اما اگر کیفیت سایت تون پایین باشه آسیب پذیر هست و بی نتیجه میمونه .

8. اطلاعات whois عمومی و خصوصی : 

whois پنهان (خصوصی شده) ممکن است نشانه این باشد که چیزی را دارید مخفی می کنید!

Googler Matt Cutts is quoted as stating

اطلاعات whois نشون میده دامنه به اسم کیه و آدرس و تلفنش رو نشون میده شما میتونید اجازه بدید این اطلاعات به همه نشون داده بشه یا اینکه مخفی بمونه و نشون داده نشه بهتره که مخفیش نکنید چون این سیگنال رو برای گوگل داره که یک چیزی رو میخواهید پنهان کنید !!

9. جریمه (پنالتی) مالک دامنه : اگر گوگل یکی از سایت های شما رو به عنوان اسپم شناسایی کنه احتمالا بقیه سایت هایی که شما مالکش هستید رو هم بررسی میکنه ببینه اونها هم اسپم هستند یا نه !

10. پسوند دامنه کشوری : استفاده از دامنه های با پسوند کشوری (مثل .ir در ایران یا ca در کانادا و …) ممکنه باعث تقویت سئو در اون کشور خاص بشه اما ممکنه باعث تضعیف سئو جهانی سایت بشه . یعنی ممکنه سایت .ir وقتی کاربری از داخل ایران سرچ میکنه گزینه 1 گوگل باشه اما وقتی از بقیه کشورها (یا با فیلترشکن) سرچ میکنن گزینه یک نباشه ! که نکته این ماجرا برای ما که در ایران هستیم اینه که خیلی از کاربرها با فیلتر شکن در اینترنت میچرخن !

فاکتورهای صفحه

11. کلمه کلیدی در برچسب عنوان :کلمه کلیدی را در عنوان سایت به کار ببرید هر چند که به اندازه قبل اهمیت نداره ولی هنوز هم دارای اهمیت هستش

عوامل رتبه بندی سایت ها در گوگل

12.  کلمه کلیدی در ابتدای برچسب عنوان : حالا که قراره کلمه کلیدی را در عنوان صفحه مون قرار بدیم بهتره که در ابتدای عنوان قرار بگیرد  .

13. کلمه کلیدی در برچسب توضیحات : البته گوگل از توضیحات متا برای رتبه بندی استفاده نمی‌کند ولی بودن کلمه کلیدی در قسمت توضیحات میتونه روی کلیک کاربرد و بالابردن CTR تاثیر بگذارد  .

14. کلمه کلیدی در تگ H۱ : برچسب H1 در واقع برچسب عنوان دوم هست و بر این اساس گوگل همراه با عنوان از تگ H۱ به عنوان سیگنال تاثیرگذار در سئو استفاده میکنه  :

h1 tag study

15. TF-IDF: قانونی وجود داره که میگه که هر چقدر در یک صفحه یک عبارت بیشتر ظاهر شده باشه احتمال اینکه این صفحه با اون کلمه مرتبط باشه بیشتره البته گوگل مراقب هست که شما به صورت فیک کلمه کلیدی را زیاد تکرار نکنید 

16. طول محتوا :هر چقدر طول محتوای صفحه شما بیشتر باشد احتمال اینکه در نتایج بالاتری قرار بگیرید بیشتر است البته این به موضوع صفحه هم مرتبط می شود.

Word Count Rankings

17. فهرست مطالب : استفاده از فهرست مطالب ، به گوگل کمک می کند درک بهتری از محتوای صفحه شما داشته باشد به اضافه اینکه باعث لینک داخلی هم می شود  :

Sitelinks in Google SERP

18. تراکم کلمات کلیدی : گوگل احتمالاً از تراکم کلمات کلیدی برای تعیین موضوع یک صفحه استفاده می‌کند اهمیتش به اندازه قبل نیست اما زیاده روی در تراکم هم میتونه به سئو سایت شما آسیب بزند  .

19. کلمات Latent Semantic Indexing (LSI) : کلمات نزدیک به کلمه کلیدی را lsi می گوییم (مثلا در گوهر و خیراندیش و بازیگر برای خسرکار خانم گوهر خیراندیش کلمات lsi هست و گوهر و جواهر و ارزشمند برای یک جواهر فروشی ) بودن یا نبودن این کلمات در متن احتمالا به عنوان سیگنالی برای گوگل به حساب می آید.

20. کلمات LSI در تگ عنوان یا توضیحات : مانند مورد قبل بودن و نبود کلمات lsi در تگ های عنوان و توضیحات صفحه به گوگل ککمک میکند محتوای ما را بهتر شناسایی کند و در رتبه بندی آن تاثیر دهد.

21.عمق پوشش یک موضوع در یک صفحه : رابطه مستقیمی بین عمق پوشش موضوع و رتبه‌بندی Google وجود دارد ، بنابراین صفحاتی که تمام زوایای یک موضوع را پوشش میدهند و بررسی می کنند نسبت به صفحاتی که برخی زوایا را بررسی می کنند رتبه بهتری میگیرند.

22. سرعت بارگذاری صفحه : هم گوگل و هم بینگ از سرعت بارگذاری صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کنند ربات های موتور های جستجو می توانند سرعت بارگذاری صفحه را با توجه به کد html آن تشخیص دهند.

23. سرعت بارگذاری صفحه در مرورگر chrome : گوگل از داده های کاربران مرورگر کروم استفاده می کند تا زمان بارگذاری صفحه را بهتر تشخیص دهد.

24. استفاده از نسخه AMP : هر چند استفاده از نسخه amp سایت یک عامل اصلی رتبه بندی نیست ولی از آنجا که در سرعت باگذاری در موبایل موثر است احتمالا در رتبه بندی سایت در جستجوهای داخل موبایل هم تاثیر دارد.

25. وجود عبارت کامل : آیا عبارتی که کاربر جستجو کرده در متن شما دقیقا به همان شکلی که کاربر نوشته وجود دارد ؟ احتمالا رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهید گرفت !

26. مرغ مگس خوار گوگل : مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های است که با استفاده از آن گوگل میتواند فراتر از کلمات کلیدی ، مفهوم کلی صفحه و سایت شما نیز درک کند.

27. محتوای تکراری : وجود محتوای تکراری یا محتوای که کمی تغییرات داشته در یک سایت ، تاثیر منفی در نگرش موتور جستجو ایجاد می کند و احتمال در رتبه بندی شما هم تاثیر منفی می گذارد.

28. برچسب Rel=Canonical : اگر به دلیلی مجبور هستید محتوای تکراری داشته باشید از این برچسب استفاده کنید تا گوگل سایت شما را به دلیل محتوای تکراری جریمه نکند.

29. بهینه‌سازی تصویر : تصاویر سایت را بهینه سازی کنید ، نام فایل، متن جایگزین، عنوان، توضیحات و عنوان و حجم تصاویر را بهینه کنید این موارد اطلاعات خوبی به موتورهای جستجو می دهند.

30. تازگی محتوا : Google Caffeine از محتوای اخیراً منتشر شده یا اخیرا به‌روزرسانی‌شده به‌ویژه برای جستجوهای حساس به زمان (مثل اخبار) استفاده می‌کند. گوگل با برجسته کردن اهمیت این عامل، تاریخ آخرین به روز رسانی یک صفحه را برای صفحات خاصی نشان می دهد.

31. بزرگی به روز رسانی محتوا : اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان یک عامل تازگی عمل می کند. افزودن یا حذف کل بخش‌ها مهم‌تر از جابه‌جایی ترتیب چند کلمه یا رفع اشتباه تایپی است.

32. تاریخچه به‌روزرسانی‌های صفحه : هر چند وقت یکبار صفحه در طول زمان به‌روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی، هر 5 سال یکبار؟ تعداد به روز رسانی صفحه نیز در تازگی نقش دارد.

33.برجستگی کلمه کلیدی : اینکه یک کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوای یک صفحه ظاهر شود، در رتبه بندی صفحه اول گوگل تاثیر دارد.

34.کلمه کلیدی در برچسب های H2، H3: اینکه کلمه کلیدی شما به عنوان فرعی در قالب تگ های H2 یا H3 ظاهر می شود ممکن است سیگنال دیگری باشد. جان مولر، کارمند Google می‌گوید:

“این تگ های عنوان در HTML به ما کمک می کنند تا ساختار صفحه را درک کنیم.”

35. کیفیت لینک خروجی : بسیاری از سئوکاران فکر می کنند که پیوند دادن به سایت های معتبر به ارسال سیگنال های اعتماد به گوگل کمک می کند.

36.موضوع پیوند خروجی : طبق الگوریتم hillop، گوگل ممکن است از محتوای صفحاتی که به آنها پیوند می‌دهید به عنوان سیگنال مرتبط استفاده کند. برای مثال، اگر صفحه‌ای در مورد ماشین ها دارید که به صفحات مرتبط با فیلم پیوند می‌دهد، ممکن است به Google بگوید که صفحه شما درباره فیلم ماشین ها است، نه خود ماشین ها.

37. گرامر و املا : گرامر و املای مناسب یک سیگنال با کیفیت است،سعی کنید مطالب درست بنویسید.

38. محتوای مشترک : اگر محتوایی از سایت دیگر کپی می کنید ممکن است رتبه خوبی نگیرد یا اصلا ایندکس نشود.

39. بهینه سازی مناسب برای موبایل : صفحاتی که به‌درستی برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده‌اند رتبه بهتری می گیرند.

40. قابلیت استفاده از تلفن همراه : وب‌سایت‌هایی که کاربران تلفن همراه می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند ممکن است جستجوهای داخل موبایل رتبه برتری داشته باشند.

41. محتوای «پنهان» در تلفن همراه : اگر محتوایی دارید که در موبایل قابل مشاهده نیست احتمالا ایندکس نمی شود یا رتبه خوبی نمی گیرد.

42.محتوای مکمل مفید : محتوای مکمل مفید نشان دهنده کیفیت صفحه است و احتمالا رتبه بهتری می گیرد بخصوص اگر تعاملی باشد مثلا ماشین حساب تبدیل قیمت ارز !

43. محتوای پنهان شده در بخشی از صفحه : آیا کاربران باید روی یک قسمتی از صفحه کلیک کنند تا بخشی از محتوای صفحه شما را ببینند؟ اگر چنین است، Google گفته است که این محتوا «ممکن است ایندکس نشود».

44. تعداد پیوندهای خروجی : تعداد زیاد لینک های خروجی dofollow ممکن است رتبه صفحه شما را کاهش دهد.

45. چند رسانه ای : تصاویر، ویدیوها و سایر عناصر چندرسانه ای ممکن است به عنوان سیگنال کیفیت محتوا عمل کنندو باعث رتبه بندی بهتر صفحه شوند.

46. تعداد پیوندهای داخلی : تعداد پیوندهای داخلی به یک صفحه نشان دهنده اهمیت آن صفحه نسبت به سایر صفحات سایت است (پیوندهای داخلی بیشتر = مهمتر).

47. کیفیت پیوندهای داخلی اشاره به صفحه : پیوندهای داخلی از صفحات با اعتبار بیشتر تأثیر قوی تری نسبت به پیوندهای داخلی از صفحات بدون رتبه یا رتبه پایین دارد.

48. پیوندهای شکسته : وجود تعداد زیاد پیوندهای شکسته در یک صفحه ممکن است نشانه یک سایت بی کیفیت یا متروک باشد و تاثیر منفی در سئو سایت دارد.

49. سطح خواندن : یعنی کاربر چه مقدار از مطالب صفحه را می خواند . شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات وب را تخمین می زند. اما اینکه با این اطلاعات چه می کند جای بحث دارد. برخی می گویند که سطح خواندن (بالاتر) به شما کمک می کند رتبه بهتری کسب کنید زیرا برای کاربران جذاب تر بوده است). اما برخی سطح خواندن را با نوع محتوا مرتبط می‌ دانند.

50. پیوندهای همکاری در فروش : خود پیوندهای همکاری در فروش احتمالاً به رتبه شما لطمه ای وارد نمی کنند. اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، الگوریتم گوگل ممکن است توجه بیشتری به سیگنال‌های کیفیت دیگر داشته باشد تا مطمئن شود که شما یک سایت بی کیفیت همکاری در فروش نیستید.

51. خطاهای HTML/ اعتبارسنجی W3C : بسیاری از خطاهای HTML یا کدنویسی نامرتب ممکن است نشانه کیفیت پایین سایت باشد. سعی کنید سایتتون خطا نداشته باشه و در اعتبارسنجی w3c موفق باشه.

52. اعتبار دامنه : اگر همه چیز برابر باشد، یک صفحه در یک دامنه معتبر بالاتر از یک صفحه در یک دامنه با اعتبار کمتر است.

53. رتبه صفحه : معمولا صفحاتی که دارای اعتبار زیاد هستند، از صفحاتی که دارای اعتبار زیادی نیستند، بالاتر قرار می گیرند.

54. طول URL : آدرس های یا url های بسیار طولانی ممکن است رتبه صفحه را کاهش دهد. در واقع، مطالعاتی نشان داده‌اند که نشانی‌های اینترنتی کوتاه معمولاً در نتایج جستجوی Google کمی برتری دارند.

55. مسیر URL : صفحه‌ای که به صفحه اصلی نزدیک‌تر است ممکن است در مقایسه با صفحاتی از صفحه اصلی دورتر هستند رتبه بهتری بگیرند.

56. ویراستاران انسانی : اگرچه هرگز تأیید نشده اما Google حق امتیاز سیستمی را به ثبت رسانده است که به ویرایشگرهای انسانی اجازه می دهد بر SERP ها تأثیر بگذارند.

57. دسته‌بندی صفحه : دسته‌ای که صفحه در آن نشان داده می‌شود یک سیگنال مرتبط است. صفحات را در دسته بندی های مرتبط بهم دسته بندی کنید اگر صفحه ای در دسته بندی تا مرتبط قرار گیرد احتمالا کاهش رتبه خواهد داشت.

58. کلمه کلیدی در URL : بودن کلمه کلیدی در آدرس صفحه باعث افزایش رتبه آن صفحه می شود.

59. عبارت url : دسته‌ بندی های موجود در عبارت URL توسط Google خوانده می‌شوند و ممکن است یک سیگنال موضوعی در مورد صفحه ارائه دهند.

60. مراجع و منابع : استناد به منابع و مراجع ، مانند مقالات تحقیقاتی، ممکن است نشانه کیفیت باشد. دستورالعمل‌های کیفیت Google بیان می‌کند که کاربران باید هنگام تماشای صفحات خاص مراقب منابع باشند: «این موضوعی است که تخصص و/یا منابع معتبر مهم هستند…». البته، Google استفاده از پیوندهای خارجی را به عنوان سیگنال رتبه‌بندی رد کرده است. ولی تجربه شخصب نشان میدهد این طور نیست و لینک های خارجی با کیفیت تاثیر مثبت دارند.

این مطلب در حال تکمیل شدن است

https://backlinko.com/google-ranking-factors


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *