0
جمع فرعی:ریال
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
نکات طراحی سایت

نکات طراحی سایت

فهرست مطالب

در این نوشته نکاتی درباره طراحی سایت برای شما مینویسم با ذکر این نکته که مطالب به روز تر رو میتونید در اینستاگرام من ببینید

رنگ بندی جذاب داشته باشید

نکات طراحی سایت : رنگ بندی جذاب
نکات طراحی سایت : رنگ بندی جذاب

استفاده صحیح از رنگ‌ها و تعادل میان آن‌ها در میزان نرخ پرش و نرخ تبدیل تفاوت ایجاد می‌کند. رنگ‌ها ابزار قدرتمند و با اهمیتی در طراحی یک سایت به شمار می‌آیند. در نتیجه باید اصول استفاده از رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها در طراحی سایت رعایت گردد. برای مثال استفاده از رنگ‌های متضاد، المان‌های سایت را مشخص‌تر و واضح‌تر نشان می‌دهد.

هنگام طراحی سایت در انتخاب رنگ باید موضوع سایتی که در حال طراحی قالب آن هستید را در نظر بگیرید. برای مثال در سایت‌های علمی و تحقیقاتی محتوا و مقالات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید از رنگ بندی ساده استفاده شود. نکته جالب دیگر استفاده از متن سیاه به همراه پس زمینه سفید است. این رنگ‌بندی ساده از خستگی چشم کاربر جلوگیری کرده و موجب می‌شود کاربر مدت زیادی را برای خواندن مقالات صرف کند.

در طراحی سایت‌ فروشگاهی و خدماتی بهتر است از رنگ‌های شاد و تند استفاده شود. به خصوص برای دکمه‌ها و نوشته‌های خاص تا توجه مشتری برای کلیک یا ثبت نام بیشتر جلب شود. استفاده از رنگ های تند فقط باید در بخش هایی که قصد دارید توجه کاربر جلب را جلب کنید، صورت گیرد. استفاده بیش از حد از رنگ های تند و کنتراست بالا باعث خستگی و نارضایتی کاربر خواهد شد.

به سایز و نوع فونت بیشتر اهمیت بدهید

نکات طراحی سایت : اندازه و نوع فونت
نکات طراحی سایت : اندازه و نوع فونت

یکی دیگه از نکات مهم در طراحی سایت استفاده از فونت خوانا با اندازه مناسبه. در اغلب سایتها درصد بالایی از اطلاعات از طریق نوشته ها انتقال پیدا می‌کنه. یک متن با نوشتار مناسب، میزان خوانایی، دسترسی و کاربردپذیری را در یک سایت برای کاربر بالا می‌بره.

بنابراین انتخاب یک فونت زیبا و با اندازه مناسب در رابط کاربری سایت شما نقش مستقیم داره. باید فونتی را انتخاب کنید که با تمامی مرورگرها سازگاری کامل داشته و به صورت درست نمایش داده بشه. اگر مطالب سایت شما بیش از اندازه ریز یا درشت باشه نتیجه آن نارضایتی کاربر و ترک سایته . وقتی کاربری وارد صفحات سایت شما می‌شه باید بتونه به راحتی مطالب را خونده و نیازی به زوم کردن نداشته باشه.

این روز ها اغلب از ایران سنس استفاده میکنن . شما از چه فونتی استفاده میکنید یا خوشتون میاد ؟

منوهای واضح و مسیریابی آسان در سایت

نکات طراحی سایت : منو ها
نکات طراحی سایت : منو ها

یک نکته دیگه بگم در مورد طراحی سایت
از دیگر نکات مهم در طراحی سایت منوها و مسیریابی آسان در سایت هست.
در بسیاری از سایت‌های ایرانی وقتی کاربر می‌خواد به بخش مورد نظر بره دچار سردرگمی می‌شه.


باید کوتاه ترین مسیر را برای دسترسی کاربر به محتوای مورد نظر در نظر بگیرید. اگر حجم مطالب زیاده می‌تونید از ۲ یا چند منو مختلف استفاده کنید و بخش بندی مطالب را گسترش داده تا کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته خود برسند.

همچنین می‌تونید در ستون های کناری سایت از بخش‌بندی‎‌های مختلف استفاده کنید و قسمتهای پر کاربرد سایت خود را در آن قرار بدید. یک راه دیگه برای بهبود مسیریابی سایت ساخت نقشه سایت هست. در این روش بازدیدکننده با مراجعه به بخش نقشه سایت می‌تونه بسیار راحت صفحه مورد نظر خود را پیدا کرده و وارد آن بشه.

از تصاویر با کیفیت و خلاقانه استفاده کنید

نکات طراحی سایت : تصاویر با کیفیت
نکات طراحی سایت : تصاویر با کیفیت

هدف اصلی استفاده از تصاویر در طراحی سایت، داشتن ظاهری مناسب و حرفه ای به نظر آمدن سایته.
هیچ کاربری از دیدن یک سایت خشک و بی روح لذت نمیبره. از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید.
تصاویر باید با کیفیت مناسب و حجم کم انتخاب بشه تا باعث کاهش سرعت سایت شما نشه.

سایز تصاویر هم باید متناسب با مطلب شما انتخاب بشه. برای یک مقاله یک تصویر با اندازه متوسط (600*400) کافیه و برای منو ها و لوگوی سایت از تصاویر با سایز کوچک استفاده کنید. استفاده از تصاویر بیش از حد بزرگ در مطالب باعث سنگین شدن صفحات سایت و در نتیجه کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شه.

اگر مقالات طولانی می‌نویسید از چند تصویر مرتبط استفاده کنید.تصاویر هم باعث تنوع و رفع خستگی خواننده شده و هم درک مطلب را برای او راحت‌تر می‌ کنه. یک تصویر مناسب و مرتبط گاهی بیش از چندین خط توضیح و متن به کاربر در درک مطلب کمک می‌کنه.
به کاربردن تصویر متناسب با موضوع نیز از دیگر نکات مهم می‌باشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید عکس‌های با کیفیت بگیرید و از آن‌ها استفاده نمایید. اگر هم نمی‌تونید عکس‌های باکیفیت را برای سایت خود انتخاب نمایید.

صفحه تماس مناسب طراحی کنید

نکات طراحی سایت : تماس با ما
نکات طراحی سایت : تماس با ما

نکته پنجم برای یک وب سایت خوب داشتن صفحه تماس با ما مناسبه !
در نظر بگیرید که کاربر وارد سایت شما شده و به کالا یا خدمات شما علاقه‌مند شده و نیاز داره برای کسب اطلاعات بیشتر با شما از طریق ایمیل یا تلفن در تماس باشه، اما شما هیچ‌گونه راه ارتباطی را به کاربر نشون ندادید.
اون کاربر نمیتونه با شما تماس بگیره و ممکنه بره سراغ رقیب شما و با اون تماس بگیره ! تازه بحث ایجاد اعتماد هم هست !

قرار دادن اطلاعات تماس در قسمت قابل دید و بالایی سایت از دو جهت به شما کمک میکنه :

باعث اطمینان کاربر از فعالیت شما می‌شه : وقتی یک سایت خدماتی اطلاعات تماس تلفنی یا آدرس و ایمیل خود را در سایت قرار می‌دهه در مقایسه با سایر سایت ها که فقط یک ایمیل قرار دادند یا اصلا بخش تماس ندارند بسیار قابل اعتماد‌تره.
باعث فروش بیشتر میشه : در سایتی که کاربران می‌تونند به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و تمامی اطلاعات تماس شما پیش روی آنها هست طبیعتا فروش بیشتری انجام میشه. زیرا کاربر اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.

سرعت سایت را بالا ببرید

نکات طراحی سایت : سرعت سایت
نکات طراحی سایت : سرعت سایت

یک بخش بسیار مهم هم در طراحی سایت و هم در بخش بهینه‌سازی و سئو سایت مربوط به سرعت سایت است. بخش پایه و اساسی در سرعت سایت به انتخاب هاست مناسب و بعد از آن استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا یا CDN است.

بعد از این مراحل سایر مسائل مرتبط با نوع طراحی سایت و برنامه نویسی آن است که حتما باید رعایت کنید. در غیر این صورت هر چقدر مطالب مفید و کاربردی ارائه نمایید اما سایت کندی داشته باشید رتبه خوبی در نتایج جست‌وجو نخواهید داشت. سرعت سایت جز نکات بسیار مهم است که همیشه باید در نظر قرار گرفته شود.

استفاده حداقل از css و java

نکات طراحی سایت : css و java
نکات طراحی سایت : css و java

اگه نیاز دارید در سایت خود از کدهای جاوا استفاده کنید سعی کنید این کدها را به انتهای صفحات سایت منتقل کنید تا در هنگام لود شدن باعث سنگین شدن سایت نشه.

همچنین در نوشتن CSS ها سعی کنید تمامی متغیر‌ها را در یک یا دو فایل قرار بدید و از ساختن چندین فایل CSS در بخش‌های مختلف سایت پرهیز کنید. چراکه باعث کندی بیش از حد سایت میشه.
البته میدونم این موضوع بیشتر به قالب سایت برمیگرده و باید حواستون باشه قالبی انتخاب کنید که جاوا و سی اس اس زیاد و سنگین نداشته باشه و البته این یعنی برخی قابلیت های جینگیل سایت از دست میره !!

از تصویر و یدیو و صوت استفاده کنید

از تصویر و یدیو و صوت استفاده کنید
نکات طراحی سایت : از تصویر و یدیو و صوت استفاده کنید

از تصاویر و ویدئو برای روشن‌تر کردن موضوع و انتقال بهتر مطلب به کاربر استفاده می‌شه. اما این استفاده باید در حد استاندارد باشه. اگر از ویدئو در مقالات خود استفاده می‌کنید سعی کنید حجم مناسبی داشته باشه تا سریع‌تر لود بشه. همچنین تصاویر سایت را تا جایی که می‌تونید کم حجم کنید.

این که تصویر یا ویدیو روی هاست خودتون باشه یا هاست دیگه جای بحث داره . اگر ویدیو و تصویر رو روی هاست خودتون بگذارید باعث افزایش ترافیک هاست میشه و منابع هاست رو مصرف میکنه و در پلن های محدود هاست خوب نیست !
از طرفی اگر عکس و فیلم رو روی هاست دیگه بگذارید این مشکل هست که ممکنه اون هاست دیگه اطلاعات شما رو حذف کنه یا زمانی در دسترس نباشه.
به نظرم راه حل میانه اینه که اطلاعات رو در هاست معتبر خارجی (غیر از هاست خودتون) بگذارید.
البته گزینه cdn ها هم فراموش نمیشه !

سایت واکنشگرا طراحی کنید

سایت واکنشگرا طراحی کنید
نکات طراحی سایت : سایت واکنشگرا طراحی کنید

امروزه کاربرهای زیادی از موبایل برای اینترنت گردی استفاده میکنند بنابراین لازمه سایت شما هم در کامپیوتر و هم در موبایل و هم سایر دستگاه ها درست نمایش داده بشه . به این میگن سایت واکنشگرا!
منو‌ها و تصاویر سایت هم باید در دستگاه‌های مختلف بدون مشکل قابل نمایش بوده و کاربر برای پیمایش سایت نیازی به اسکرول کردن در جهت‌های مختلف نداشته باشد. اندازه فونت هم باید در تلفن‌های همراه درشت‌تر باشد تا قابلیت خوانا بودن را از دست ندهد.

به طور کلی طراحی یک سایت واکنش گرا با رابط کاربری و سئو سایت شما در ارتباط است.. در صورتی که سایت شما واکنش گرا نباشد، کاربر نمی‌تواند به راحتی در سایت جست‌وجو کرده و به اهداف خود دست یابد. به همین دلیل سایت را ترک کرده، نرخ پرش افزایش یافته و در سئو سایت تاثیرگذار خواهد بود.

شناخت نیاز مشتری

شناخت نیاز مشتری
نکات طراحی سایت : شناخت نیاز مشتری

این نکته را ضروری ترین و زیرساختی‌ترین مرحله قبل از شروع کار خود بدانید. تامین نیاز مشتری و کسب و رضایت مشتری لازمه بقای هر کسب و کاریه. در غیر این صورت از بین خواهید رفت!! به زبان ساده خود را باید جای مشتریان بگذارید و ببینید چه علایقی دارند، چه نیازهایی دارند، محدوده سنی آن‌ها چیه، بیشتر در چه حوزه‌ای مشغول فعالیت هستند، شما چطور می‌تونید نیاز آن‌ها را برطرف کنید، چطوری می‌خواهید با مشتری خود ارتباط برقرار کنید، چگونه خود را به آن‌ها می‌شناسانید و… پس از تحقیق و بررسی تازه می‌توانید طرح کلی سایت خود را ایجاد کنید.

تولید محتوای جذاب

تولید محتوای جذاب
نکات طراحی سایت : تولید محتوای جذاب

برای تولید محتوای خود برنامه داشته باشید. در واقع شما باید بدانید مخاطب شما کیست، چه علایق و روحیاتی دارد، چه نیازهایی دارد و شما چگونه می‌توانید نیازهای او را برطرف سازید. در همین راستا باید محتوای جذاب، ناب، غیرتکراری و جامع در راستای نیاز و اهداف مخاطب تولید کنید. در نظر داشته باشید اگر محتوای شما تکراری باشد، جذابیتی برای مخاطب ندارد. چون قبلا آن را دیده و در نتیجه سایت را ترک می‌کند. هم‌چنین ارزش برند شما در ذهن مخاطب پایین می‌آید.

اصول تجربه کاربری را به کار گیرید

اصول تجربه کاربری را به کار گیرید
نکات طراحی سایت : اصول تجربه کاربری را به کار گیرید

خود را جای مخاطب بگذارید. کاربر وارد سایت شده و با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو می‌شود. بنابراین اگر طراحی شما صحیح نباشد، کاربر در میان حجم انبوه محتوا سردرگم شده، به هدف خود دست نمیابد و نهایتا سایت را ترک می‌کند. در هر مرحله از طراحی سایت باید فکر کنید تا کاربر در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین روش به هدف خود دست یابد. عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند. برای نمونه یک سایت با تجربه کاربری مناسب سرعت بالایی دارد، ریسپانسیو طراحی شده و کاربر می‌تواند در موبایل و تبلت هم صفحات سایت را به درستی مشاهده کند و هم چنین صفحات مهم در منوی سایت با چیدمان صحیح قرار گرفته‌اند.

فقط محتوای متنی تولید نکنید

فقط محتوای متنی تولید نکنید
نکات طراحی سایت : فقط محتوای متنی تولید نکنید

فقط به محتوای متنی بسنده نکنید. تصویر، صوت و ویدئو چند برابر بیشتر از متن بر مخاطب تاثیرگذاری دارد. بنابراین حتما از انواع مختلف محتوا استفاده کنید تا جذابیت و اثرگذاری سایت خود را بیشتر کنید. تجربه نشان داده تولید محتوا صوتی و ویدئویی سهولت بیشتری در انتقال پیام داشته و سریع‌تر مخاطب را جذب می‌کند.

مخاطب را آسان به هدف برسانید

مخاطب را آسان به هدف برسانید
نکات طراحی سایت : مخاطب را آسان به هدف برسانید

در پیاده سازی هر بخش از سایت خود این نکته را به یاد داشته باشید سایت جوری طراحی شود که کاربر راحت به هدفش برسد. برای دستیابی به این هدف حتما از اصول رابط کاربری و تجربه کاربری استفاده کنید.

راه های ارتباط مشتری را شناسایی کنید

راه های ارتباط مشتری را شناسایی کنید
نکات طراحی سایت : راه های ارتباط مشتری را شناسایی کنید

در طراحی سایت به این موضوع دقت کنید که مشتریهاتون بیشتری چه روشی رو برا ارتباط انتخاب میکنن و همون روشها را در سایت قرار بدید مثلا سایت های مرتبط با عمده فروشی مشتریهاشون بیشتر تمایل به تماس تلفنی دارن. یا سایت های فروش دیجیتال مشتریهاشون به ارتباط گفتگوی آنلاین (چت کردن) بیشتر علاقه دارن. بنابراین برای گروه اول امکان تماس تلفنی باید درنظر بگیریم و برای گروه دوم امکان چت آنلاین !

سرعت سایت خود را بالا ببرید

سرعت سایت خود را بالا ببرید
نکات طراحی سایت : سرعت سایت خود را بالا ببرید

این نکته از زیرساختی‌ترین و حیاتی‌ترین نکات به شمار می‌رود. اگر سایت شما دیر لود شود، مخاطب منتظر نمانده و سایت را ترک می‌کند. یعنی هر چه قدر هم که در سایت خود خوب عمل کرده باشید، با سرعت پایین هیچ گاه دیده نمی‌شوید. سرعت سایت به عوامل زیادی بستگی دارد. برای نمونه انتخاب هاست مناسب و با کیفیت و متناسب با ترافیک سایت بسیار اهمیت دارد. اگر گرافیک سایت سنگین باشد یا از اسکریپت‌های زیادی استفاده شود، حجم سایت بالا رفته و سرعت آن پایین می‌آید. بنابراین حتما از تجربه متخصصین این حوزه باید استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول

پاسخ به سوالات متداول
نکات طراحی سایت : پاسخ به سوالات متداول

در هر کسب و کاری یکسری سوال هست که زیاد پرسیده میشه و بهشون میگن سوالات متداول یا #FAQ این سوال ها را در کسب و کار خودتون جمع آوری کنید در یک صفحه و به همشون پاسخ بدید . این میشه یک مطلب مفید در سایت شما که هم کاربر را در خودش نگه میداره و هم جذب بازدید کننده از گوگل به همراه داره و … هم فاله و هم تماشا.

از تصاویر افراد استفاده کنید

از تصاویر افراد استفاده کنید
نکات طراحی سایت : از تصاویر افراد استفاده کنید

چهره‌ها تصاویری منحصر به فرد و قدرتمند هستند. از زمان به دنیا آمدن ما به چهره‌های دیگر بیشتر نگاه می‌کنیم. قدرت مغناطیسی تصاویر افراد در طراحی وب‌سایت بسیار مفید است.

چهره‌ها توجه را جلب می‌کنند. حتی استفاده از دست و پا هم میتونه جذاب باشه مثلا برای یک سایت فروش کفش بجای عکس از کفش تنها بهتره یک کفش رو نشون بدید که یک پا توشه !! یا یک دست که کفشه رو گرفته !
این نکته رو خوب به خاطر بسپرید !

این مطالب را هم بخوانید : هزینه طراحی سایتنکات سئو


به این مطلب چند ستاره میدهید؟

0 / 5

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *