نکات سئو حدود 200 نکته که با رعایت آنها سئو سایتتان تقویت میشود . در این مطلب براتون نکات سئو رو مینویسم این مطلب به مرور زمان آپدیت و کامل تر میشه . همانطور که میدونید یا شاید نمیدونید! سئو مجموعه کارهایی است که باعث میشه سایت ما برای موتورهای جستجو و بخصوص گوگل عزیز بشه ! لینک مطالب ما رو در صفحه اول نشون کاربر بده.
بطور کلی باید کاری کنیم سایتمون مفید باشه و کاربر بتونه جواب سرچش رو بخوبی در سایت ما پیدا کنه تمام نکات و مواردی که در زمینه سئو گفته میشه حول همین ماجرا میچرخه . دیگه بریم سراغ نکات که تعدادشون زیاده و بقول آقای طالبی عزیز بریم که برسیم !
نکات سئو محتوا
1-تحقیق درباره کلمهی کلیدی باید نقطه شروع هر کمپین سئو یا بازاریابی محتوایی باشه.
اگه دربارهی اینکه مردم واقعاً از چه کلمات کلیدیی برای جستجو در حوزه کاری شما استفاده میکنند تحقیق نکنید، احتمال اینکه روی کلمات کلیدی اشتباه انرژی و زمانتون رو هدر بدید زیاده.
2- وقتیکه تازه وبسایت شما راه اندازی شده یا اتوریتی (Authority) پایینی داشته باشه، رتبهبندی شما برای کلمات کلیدیِ رقابتی، سختتر میشه.
البته میشه این کار رو انجام داد اما باید تلاش زیادی رو انجام بدید و یک محتوای فوقالعاده رو ایجاد کنید و بعد تا میتونید اون رو به اشتراک بذارید (Promote).
بنابراین در اول کار (بخصوص) وقتی دنبال این هستید که ترافیک سایتتون رو بالا ببرید، منطقیه که اول استفاده از کلمات کلیدی با رقابت کم یا کلمات کلیدی طولانی (longtail)رو هدف بگیرید.
راهنمای سئو برای تازه کارها در سایت ماز
3-یکی از راه های یافتن کلمات کلیدی مناسب و جذب بازدید کننده بررسی سایت رقباست!
در Ahrefs Site Explorer فقط کافیه آدرس دامین رقیبتون رو وارد کنید و بعد به بخش « Organic keywords report» برید. در این بخش، فهرستی از تمام کلمات کلیدی اصلی رقیب شما که در حال حاضر برای اونها رتبه گرفته، ارائه میشه.
به صفحهی Site Explorer مراجعه کنید.
دامنهی رقیبتون رو وارد کنید و روی Explore کلیک کنید.
از ستون سمت چپ به بخش Organic search برید.
بعد روی Organic keywords کلیک کنید.
4-کلمات کلیدی همیشه باید مود بررسی قرار بگیرند و بخصوص اگر کلمه کلیدی جدید تولید میشه مراقبش باشیم و براش محتوای خوب تولید کنیم. مثلا در صنف موبایل هر روزی که یک شرکت یک موبایل جدید به بازار معرفی میکنه مثل note 10 یا note 20 یا … در واقع اسم اون موبایل یک کلمه کلیدی جدید هست .
خوبی کلمات کلیدی جدید اینه که میتونید قبل از رقبای قوی در اونها رتبه بگیرید.
البته از این موضوع که همواره برای کلمات کلیدی جدید محتوا تولید کنید هم برای گوگل جذاب هست و امتیاز مثبت به سایت شما میده چرا که این موضوع نشانه به روز بودن سایت شماست.
5-گوگل کلمات کلیدی هم معنا رو خوب تشخیص میده مثلا موبایل و تلفن همراه و گوشی بنابراین، با اینکه انتخاب کلمات کلیدی «اصلی» و صحیح اهمیت داره اما نیازی نیست که حتماً برای هر کدوم از کلمات کلیدیی که قصد رتبه گرفتن در اونها رو دارید محتوای جداگانهای تولید کنید.
میتونید از چند مورد از این کلمات کلیدی مرتبط در محتواتون استفاده کنید اما زیادهروی نکنید.
مهمترین چیز اینه که برای موضوع کلمهی کلیدیی که مدنظرتون هست، بهترین محتوا رو تولید کنید و چندین لینک باکیفیت رو برای اون بسازید.
6-برای ایجاد ترافیک جستجو به سمت سایتتون، باید از دستهای از کلمات کلیدی برای رتبهبندی استفاده کنید که بهطور ماهانه حجم قابل قبولی از جستجو رو در کشور هدف شما داشته باشن.
همچنین اگر فروشنده کالا یا ارائه دهنده خدمات هستید بهتره عبارت هایی که برای خرید کالا یا گرفتن خدمات مردم سرچ میکنند رو پیدا کنید و روی اونها سرمایه گذاری کنید.
7-وقتی می خواهیدعبارتی را در گوگل جستجو می کنید زمان نوشتن عبارت مورد نظر در کادر جستجوی گوگل ، گوگل برای عبارت شما حدس هایی ارائه میدهد به این قابلیت گوگل Google’s Autocomplete میگیم.
از این لیست میتونید برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایتتون استفاده کنید
8-وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید در پایین صفحه گوگل عبارت های مشابه را که مردم زیاد سرچ کرده اند نشون میده از این لیست میتونید برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید.
9-بعضی وقها در حین تحقیق کلمه کلیدی، یه کلمهی کلیدی جالب و آبداری رو پیدا می کنید؛ اما داشتن حجم بالای جستجو، الزاما به این معنی نیست که برای رتبه گرفتن گزینهی خوبیه.
شما باید «هدفی» که برای جستجو انجامشده رو هم در نظر بگیرید.
مثلا اگر سایت شما برای فروش کتاب هست کلمه جستجو در زمینه چاپ کتاب (هرچند جستجوش زیاد باشه) بکار شما نمیاد.
10-کلمات کلیدی LSI کلماتی هستند که ازلحاظ معنایی به کلمهی کلیدی اصلی شما مربوط میشوند.
استفادهی مکرر از مترادفها و LSIها به شما کمک میکنه تا موضوعتون رو برای گوگل تقویت کنید.
مثلا Lsi برای کلمه ماشین میشه : خودرو – خرید ماشین – قیمت ماشین و …
11-در هر صفحه از سایت، شما باید یک کلمهی کلیدی یا موضوع «اصلی» داشته باشید.
از هدفگذاری چندین صفحه با یک کلمهی کلیدی خودداری کنید.
در غیر این صورت،
اول این مشکل پیش میاد که گوگل اعتباری که میخواد به مطلب شما بده بین صفحات مختلف تقسیم میکنه
دومین مشکلی که ممکنه پیش بیاد اینه که گوگل یکی از اونها رو برای رتبهبندی انتخاب میکنه… که ممکنه اونی نباشه که شما میخواید!
12-جستجو کننده ها گاهی از سال جاری در برخی از جستجوهای خود استفاده میکنن.
پس اگه برای محتواتون منطقی هست، یه سالی رو در عنوان اضافه کنید (مثل «رنگ سال 1399»)
فقط یادتون باشه که در سال جدید، تاریخ مطلب رو بهروزسانی کنید.
13-شکافهای محتوایی، (کمبود محتوا) کلمات کلیدی هستند که رقیب شما براشون رتبه میگیره و شما موفق به این کار نشدید.
این خیلی بده، نه؟
خوشبختانه پیدا کردن این شکافهای محتوایی کار سختی نیست. از طریق سایت های مختلف مثل alexa یا ahref میتونید این کمبودها رو پیدا کنید و براشون محتوا تولید کنید و رتبه بگیرید!
14-بازبینی کلمات کلیدی جدیدی که رقیبهاتون استفاده میکنن راه بسیار خوبیه تا بتونید استراتژی محتوای اونها رو با دقت دنبال کنید.
اگه رقیب شما اخیراً کلمهی کلیدی جدیدی رو هدفگذاری کرده، شاید شما هم بخواید برای اون کلمه محتوا تولید کنید.
15-سوالات پر کاربرد کاربر هاتون رو پیدا کنید و جواب بدید
این روش هم ایده خوبی برای تولید محتواست
و هم اینه برای کاربرها مفیده
16-ارزش دامنه (URL Rating (UR معیاریه که میزان اتوریتی یه صفحه رو بر اساس پروفایل بکلینک اندازهگیری میکنه.
[این معیار مشابه Page Authority یا همون PA سایت moz.com هست]
صفحاتی که امتیاز UR بالایی دارن، احتمالاً لینکهای خیلی زیادی رو بدست آوردن؛ یعنی «عصاره لینک» (link juice) خیلی بالایی دارن تا ارزش لینک منتقل بشه.
17-سایتهایی که DR بالایی دارن، دارای اتوریتی (authority) مناسبی هستن؛ این یعنی اگه یه لینک از اونها بگیرید، رتبهبندی شما رو به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار میده.
[این معیار مشابه Domain Authority یا همون DA سایت moz.com هست.]
به طور کلی هر چی سایتی که ازش بک لینک میگیرید قوی تر باشه تاثیرش بیشتره.
18- تعداد و کیفیت لینک هایی که از سایت های دیگر به ساید شما داده میشود هنوز هم تاثیر زیادی در رتبه شما در گوگل دارد
حالا یا کاری کنید ملت بهتون لینک بدن یا خودتون لینک بسازید!
19- در سایت های اسپم یا بی کیفیت بک لینک نسازید
این کار باعث میشه گوگل سایتتون رو جریمه (پنالتی) کنه.
20- از لینک های متنی علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در عبارت های مشابه هم استفاده کنید مثلا اگر کلمه کلیدی شما “خرید خودرو” هست با عبارت های مشابه مثل فروش خودرو – خرید ماشین – فروش ماشین و … هم برای خود یک لینک بگیرید که تاثیر زیادی دارد.
21-احتمالا وقتی گوگل میخواد تصمیم بگیره که چه امتیازی رو به هر لینک اختصاص بده، شانس کلیک شدنِ اون لینک رو هم به عنوان یکی از فاکتورها در نظر میگیره. در حقیقت، گوگل از سال 2010 یه امتیازنامهای رو تحت عنوان « Reasonable Surfer» ایجاد کرده که نحوه این وزندهی رو به طور مفصل توضیح داده (البته این امتیازنامه اولین بار در سال 2004 مطرح شده بود).
احتمال کلیکشدنِ لینکهای متنی که از داخل محتوا باشن بیشتره. پس منطقیه که اینطور فرض کنیم اونها بیشترین ارزش رو دارن!
بنابراین لینک هاتون رو داخل متن قرار بدید!
22-هر لینکی که موجب ایجاد بازدید ارسالی اصیل به سایت شما بشه، برای کسبوکار و سئوی شما مناسبه.
همچنین این نوع لینکها نسبت به الگوریتمهای جدید گوگل در آینده امنیت دارند [جریمه نمیشید].
لینک های در صفحات مرتبط – همزبان و … مناسب هستند و لینک در صفحات با زبان متفاوت (خارجی) در صفحات با موضوع نا مرتبط اثر خیلی کمتری دارند.
23-بکلینکهایی که به رقیب شما اشاره داره رو هم خیلی ریزبینانه بررسی کنید.
خُب اگه یه سایت داره به رقیب شما لینک میده، شاید شما هم بد نباشه تلاشتون رو بکنید و از ازش لینک بگیرید!
24-خیلی مهمه که به طور منظم وضعیت لینکهاتون رو بررسی کنید تا لینکهای بیکیفیت یا مشکوک نداشته باشید. این نوع لینکها میتونن نشونهی سئوی منفی باشند.
یعنی ممکنه رقیب برای خراب کردن سئو سایت شما براتون لینک بی کیفیت ساخته باشه!! (تکنیک سئوی منفی)
25-داخل محتواتون از تصاویر (نمودارها، اینفوگرافیکها و…) متنوع و باحال استفاده کنید و از بازدیدکنندهها بخواید که اونها رو تو سایتشون به اشتراک بذارن و بعد شاهد سیل لینکهای ورودی باشید!
26-اگه سایتی هست که به رقیبای شما لینک میده اما به شما نه، اون یه فرصت خیلی ناب برای لینکسازیه.
برید سراغش ازش لینک بگیرید.
27-ساخت صفحههای مرجع (با منابع گلچینشده) آسوناند، برای بازدیدکنندهها ارزشمندند و میتونن مثل یه آهنربا لینکها رو جذب کنند.
با جمعآوری بهترین مطالب مربوط به یه موضوع در یک محل، در وقت کاربرها صرفهجویی میکنید و اونها رو از دردسر جستجو در گوگل نجات میدید.
و برای اینکه بیشترین بهره رو از صفحهی منبع ببرید، میتونید از صفحات منبع دیگه به این صفحه لینک بدید.
این مطلب را هم بخوانید : چگونه محتوای حرفه ای بنویسیم
28-با ویرایش بهترین محتواتون و تقویتش با اینفوگرافیک، اسلایدشیر یا ویدئو و به اشتراکگذاری اون در سایتهای مربوطه، بهرهی بیشتری از اونها ببرید.
29-با اشتراکگذاری باحالترین محتواتون در سایتهای دارای authority قوی، مخاطبهاتون رو گسترش بدید؛
نگران محتوای تکراری هم نباشید. تا وقتیکه به مقالهی اصلی بهعنوان منبع لینک داده بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد.
30-آیا شما هم یه پست قدیمی دارید که هیچ بازدیدی رو براتون نمیاره؟
اون رو در سایتهایی مثل Medium، Linkedin و… پست کنید و به سایتتون لینک بدید و خود محتوا رو از سایتتون پاک کنید.
31-پیدا کردن منبع بکلینکهای تکراری به رقیب شما (سایتهایی که بهطور مکرر با رقیبتون لینک میدن)، یه روش خیلی باحال برای شناسایی فرصتهاییه که میشه لینکسازی باکیفیتی انجام داد.
علاوه براین، دربارهی استراتژی ارتقای رقیباتون هم نکاتی دستگیرتون میشه.
32-در سایت های پرسش و پاسخ و حتی در شبکه های اجتماعی به سوالات کاربران پاسخ بدید و تشویق کنید به سایت شما مراجعه کنند!
لینکهای برگرفته از سایتهای پرسشوپاسخ مانند Quora ممکنه بیشترین ارزش سئو رو در جهان نداشته باشه اما مسلماً میتونه موجب جذب بازدید بشه.
و بازدید (و فروش) چیزیه که شما دنبالش هستید دیگه درسته؟
پس به سؤالها دیگران جواب بدید!
33-سایت رقیباتون رو مرور کنید و ببینید که چه محتوایی داره بیشترین لینکها رو برای سایت رقیبتون جذب میکنه. شما هم در همون زمینه ها مطلبی بنویسید و برایش بک لینک بگیرید!
34-اگه یه کسبوکار تجارت الکترونیکی رو مدیریت میکنید، نمونههایی از کالاهاتون رو بهصورت رایگان به بلاگرها بدید و در عوض از اونها لینک بگیرید.
و اگه میترسید که گوگل باهاتون برخورد کنه، میتونید از بلاگر بخواید که لینک رو nofollow قرار بدن؛ اینطوری همچنان از بازدید و نمایش سایتتون سود خواهید برد.
35-اگه شخصی به برند شما اشاره میکنه اما لینکی رو به سایت شما نمیده، یه فرصت درجهیک برای لینکسازیه.
اونها از قبل با کسبوکار شما درگیر شدن، پس فقط کافیه باهاشون ارتباط برقرار کنید و ازشون بخواید که یه لینک هم اضافه کنن.
پیگیریِ جاهایی که به برند شما اشاره شده خیلی کار راحتیه.
36-با اینکه لینکهای dofollow همچنان هم برای کسب رتبه بهتر هستن اما این امر هم پذیرفته شده که لینکهای nofollow روی سئو تأثیر میذارن.
درهرصورت، طبیعیه که ترکیبی از هر دو لینک رو در سابقهی بکلینکتون داشته باشید.
پس خیلی روی اینکه یه لینک رو dofollow یا nofollow کنید، تردید نکنید.
اگه لینکِ موردنظرتون کیفیت بالایی داره، جلو برید و اون رو بگیرید!
37-یه نقطهی خوب برای اینکه شروع به گذاشتن پست مهمان کنید اینه که بفهمید رقیبتون قبلاً کجاها پست مهمان گذاشته.
و هر وقت صلاح میدونید، شما هم مشارکت کنید و لینکهای اونها رو کپی کنید.
38-اگه کسی یکی از عکسهاتون یا مطالبتون رو منتشر کرد، میتونید ازش بخواید که بهتون لینک بده.
البته میدونم ما ایرانی ها خیلی عادت نداریم منبع اعلام کنیم ولی اگر به طرف بگید شاید بهتون لینک بده !
39-اگه پست مهمان رو بهدرستی قرار بدید، یه ابزار باحال برای سئو هست.
این چند تا نکته رو به خاطر بسپارید:
سراغ سایتهایی که اتوریتی پایینی دارن نرید. سعی کنید در سایتهایی پست مهمان بذارید که در حوزه کاری شما جزو مطرحترینها باشن.
مطمئن بشید که تمام پستهای میهمان شما دارای بالاترین کیفیت ممکن باشن
دقت کنید که متن لینکها anchor text دقیقاً مشابه رو زیاد در متن نیارید
40-دوست دارید که بهترین محتواتون خیلی سریع ترقی کنه؟
بنابراین، از صفحههای دیگه سایتتون که UR (URL Rating) بالایی دارن تعدادی لینک داخلی به سمت این محتوا اضافه کنید.
41-بنابراین اطمینان حاصل کنید که همهی صفحات سایتتون دارای تگ عنوان منحصربفرد باشن و کلمهی کلیدی اصلیتون فقط یه بار در اونها اومده باشه.
دوبار نه… یه بار!
42-وقتی از رایانه دسکتاپ جستجو انجام بدید، تگهای عنوان فقط 512 پیکسل فضا برای نمایش دارن و بعد از اون دیگه کوتاه میشن. بنابراین تگ عنوان رو خیلی بلند ننویسید!
یه قانون کلی اینه که طول تگهای عنوان رو بین 50 تا 55 کاراکتر در نظر بگیرید.
43-ضرورتی نداره نام برندتون رو در انتهای عنوان صفحه بیارید.
گوگل گاهی اوقات به صورت اتوماتیک اون رو اضافه میکنه.
و این کار، چند تا از اون کاراکترهای محدود رو هم هدر میده.
البته عنوان صفحه اصلیتون رو با توجه به برندتون بهینهسازی کنید
44-اگه تمام عنوانهای صفحهی نیشتون از یه فرمت خاصی پیروی میکنن، انجام یه کار متفاوت عنوانهاتون رو در SERPها برجسته کنه.
و برجسته شدن شما رو به کلیکهای بیشتر میرسونه.
45-آیا در ردهی سوم نتایج جستجو هستید و دوست دارید تا کلیکهای بیشتری رو جذب کنید؟
عنوانتون رو طوری طراحی کنید که مثل یه آهنربا کلیکها رو به خودش جذب کنه.
شاید شما فقط 55 کاراکتر فضا داشته باشید اما با کمی فکر میتونید مطالب زیادی رو در همون فضا جا بدید.
عنوان باید گیرا و جذاب باشه و احساسات رو تحریک کنه.
و نکته باحال اینجاست که … اگه CTR شما بالا بره، رتبهبندی شما هم احتمالاً بهبود پیدا میکنه!
46-یه استثنا برای مورد قبلی وجود داره و اون هم صفحه اصلیتونه؛ جایی که عنوانتون باید قطعاً برای برند بهینهسازی بشه.
توصیهی من اینه که اول برند رو بیارید و بعد یه خط تیره بذارید.
میشه یه چیزی شبیه این:
شرکت شما: بهترین {محصول اصلی} در اینترنت
47-با توجه به فضای محدودی که در اختیار دارید، تلاش کنید تا استفاده از حروف ربط یا ایستواژهها (stop words) رو در عنوانهای صفحات به حداقل برسونید؛ مثل «یک، و، است، در، از، یا، بود، با».
48-اگه یه فروشگاه اینترنتی دارید، شاید بخواید جستجوکنندهها رو زمانی که در مرحلهی «خرید» هستن به سمت خودتون بکشید.
مثلاً کسی که داره عبارت «لباسهای بنفش» رو جستجو میکنه، احتمالاً دنبال این موارد هست:
نقدها
تصاویری از لباسهای بنفش
اطلاعاتی دربارهی اینکه لباسهای بنفش چی هستند (احتمالش هست!)
اما وقتی کسی عبارت «خرید لباسهای بنفش» رو جستجو میکنه، احتمال اینکه برای انجام خرید آماده باشه خیلی بیشتره.
بنابراین اضافه کردن کلماتی مثل «خرید» به ابتدای عنوانها میتونه این مشتریهای احتمالی رو سمت شما بکشونه.
فرمتی که من برای سایتهای فروشگاهی دوست دارم اینه:
خرید آنلاین {نام محصول}
یکی از نکات خوب این عنوان اینه که میشه به عنوان یه قالب ازش استفاده کرد و اینطوری در وقتتون صرفهجویی میشه و دیگه مجبور نیستید برای هر کدوم از هزاران محصولتون، دونه دونه عنوان بنویسید.
49-برای توضیحات متا بین 130 تا 155 کاراکتر در نظر بگیرید تا وقتی که نتایج جستجو نشون داده میشه،
50-توضیحات متا مثل تبلیغات در نتایج جستجو میمونه.
گوگل همیشه این توضیحات رو نشون نمیده (بعضی وقتها گوگل بخشی از متن صفحه رو به نمایش میذاره که بیشتر به جستجو مربوط باشه) اما وقتی نشون بده، یه متنی که به خوبی نوشته شده باشه میتونه کلیکهای بیشتری رو براتون جذب کنه.
توضیحات متا رو برای هر صفحه به صورت منحصربهفرد بنویسید و سعی کنید که گیرایی داشته باشه و ارزش/پیشنهاد فروش منحصربهفرد (USP) رو به افراد منتقل کنه و اونها رو تحریک کنه که روش کلیک کنن.
51-شکلهای مختلف توضیحات متا رو امتحان کنید تا CTR بهینه بشه.
مثلاً اگه یه فروشگاه اینترنتی دارید شاید بهتر باشه قیمت محصول رو هم در توضیحات متا ذکر کنید.
به تست کردن و بهینهسازی CTR ادامه بدید.
52-از کلمه کلیدی در متا توضیحات استفاده کنید اگرچه انجام این کار تاثیر مستقیمی روی رتبهبندی نداره، باعث میشه که هنگام جستجو، کلمات کلیدی موجود در توضیحات متا به صورت برجسته (Bold) نشون داده بشن.
53-تمام صفحات سایت شما باید تگ H1 منحصربهفرد داشته باشه.
پس مطمئن بشید که از تگهای H1 تکراری در چندین صفحه استفاده نکنید.
و حتماً دقت داشته باشید که در تمام صفحات، لوگوی خودتون رو در تگ H1 وارد نکنید!
54-تگ H1 همچنان بهعنوان یکی از مهمترین عوامل رتبهبندی بر صفحه محسوب میشه؛ یعنی اینکه شما باید حتماً کلمهی کلیدی صفحهی مربوطه رو در تگ H1 بیارید.
اما لازم هم نیست بیشازحد روی این موضوع فکر کنید…
برای مثال، اگه دارید برای بلاگ یه پست مینویسید، تگ H1 شما باید معمولاً عنوان پست باشه.
55-تگهای عنوان اضافی (H2 و H3) محل خوبیه تا عبارتهای کلیدی ثانویه و کلمههای کلیدی LSI رو هم به کار ببرید.
56-خیلی از قالبها در ساختار شون، تگهای عنوان رو با کلمهها یا عبارتهای عمومی مانند «جزئیات بیشتر» مورداستفاده قرار میدن.
حالت ایدهآل اینه که اینها رو درون divهایی که با CSS استایل بهشون میشه داد جایگزین کنید.
57-مردم چرا از وبسایت شما بازدید میکنن؟ به خاطر محتوای اونه، درسته؟
پس مطمئن بشید که بازدیدکنندهها پس از هدایت شدن از موتور جستجو به سمت سایت شما، در کسری از ثانیه مطلب مورد نظرشون رو پیدا کنن.
عنوان شما حداقل باید در بالای صفحه باشه. با این کار، کاربران سایت بدون اینکه نیاز به اسکرول کردن به سمت پایین داشته باشن، عنوان رو ببینن.
58-ناوبری باید طوری باشه که بهراحتی پیدا بشه و هم برای موتورهای جستجو و برای کاربرها قابلرؤیت باشه.
59-با استفاده از یک سلسله مراتب/ساختار درختی سایت مناسب، اجازه بدید رنک و اعتبار صفحه اول به طور مؤثری در سایت شما بچرخه.
حالت ایدهآل اینه که هر صفحه از سایت با چند کلیک از صفحهی اصلی قابلدسترس باشه.
و شاید بخواید صفحات مهمتر از چندین نقطهی ورودی قابلدسترس باشن؛
60-وبسایتها نیاز دارن که درآمد داشته باشن و خیلی از وبسایتها این درآمد رو از محل تبلیغات بدست میارن.
اما باید صادق باشیم، تبلیغات آزاردهنده هستن، قبول دارید؟
و چیزی که در سئو حتمیه اینه که هر چیزی که کاربرها رو آزار بده گوگل رو هم آزار خواهد داد.
پس گرچه ممکنه وسوسهانگیز باشه که یک (یا سه) بنر بزرگ رو در هدر قرار بدید اما این کار احتمالاً باعث میشه که بازدیدکنندهها با استفاده از گزینه بازگشت به صفحه جستجو برگردن و برن سراغ به سایت دیگه و این کار رتبهی سایت شما رو حسابی پایین میانه.
تمام تلاشتون رو بکنید که تبلیغات تا حد ممکن موجب مزاحمت برای کاربر نشه. اگه ناچار هستید که تبلیغات رو در بالای صفحه قرار بدید، مطمئن بشید که این کار موجب نمیشه تا محتواتون رو به پایین هل بده.
61-از کلمه «بهترین» در عنوان مطالب استفاده کنید تا کسانی که دنبال بدست آوردن اطلاعات هستند به خریدار تبدیل بشن
کمترین مزیت استفاده از کلمهی «بهترین» در عنوانها اینه که میتونه گردآورندگان اطلاعات رو به خریدار تبدیل کنه. خیلی از افراد اینطور جستجو میکنن: «بهترین {محصول} برای فلان» پس استفاده از عنوانهایی مثل زیر میتونه جستجوکنندههایی که دنبال خرید هستند رو احتمالاً به سمت شما بکشونه: بهترین درمان ریزش مو !
62-یکی از بخشهای مهم سئو اینه که گوگل رو متقاعد کنید که به سایتتون اعتماد کنه.
پس منطقیه که اطلاعت تماس شما خیلی شفاف و در دسترس باشه. اگه هویتتون رو مخفی کنید، احتمالاً یه پرچم قرمز خیلی بزرگ خواهد بود و به این معنیه که یه جای کار میلنگه.
علاوهبراین، اگه هر نوع کسبوکار اینترنتی رو مدیریت میکنید، میخواید که افراد با شما تماس داشته باشن، اینطور نیست؟
63-اگه CMS شما بهتون اجازه میده، از URLهای کوتاه و گویا برای صفحات محتواتون استفاده کنید.
چرا؟
خُب، سه تا دلیل وجود داره:
ظاهر بهتری دارن.
استفاده از کلمههای کلیدی در URL، ممکنه از نظر سئو یه سری مزیت داشته باشه.
در لینکهای anchor برهنه (افرادی که با URL به شما لینک میدن) کلمههای کلیدی هدف شما وارد میشه.
64-این تصور غلط و معمول هست که گوگل با لینکهای خارجی مشکل داره؛
چیزی که گوگل با اون مشکل داره، لینکهای خارجی هستن که PageRank گوگل رو انتقال داده و نتایج جستجو رو تحت تأثیر قرار میدن. در حقیقت، گوگل از این لینکها متنفره.
پس اگه میخواید که رابطه گوگل با شما خوب بمونه، به هر لینک خارجی کهدر سایت میگذارید بهتره ویژگی nofollow رو اضافه کنید.
این ویژگی به گوگل میگه که موقع محاسبه رتبهبندی، اون لینک رو در نظر نگیره.
چرا گفتم «بهتره» ؟
خُب، این سایت شماست. پس اگه میخواید این هشدار رو جدی نگیرید، مختارید.
اما…
اگه گوگل شما رو دستگیر کنه، باید منتظر یه ضربهی شدید باشید.
بهتمامی لینکهای خارجی باید ویژگی “rel=”nofollow رو اضافه کرد.
65-متن Boiler Plate چیه؟
خُب، منظور ما یه سری متنهای تکراری و بزرگه که در چندین صفحه از سایت شما وجود داره.
نکته اینجاست که اگه محتوای زیاد دیگهای در صفحه داشته باشید، از شر این متنها در امان میمونید.
اما متنهای boiler plate، بهویژه برای فروشگاههای اینترنتی یه قاتل محسوب میشن.
من بیشتر مواقع میبینم که در صفحات محصول، فقط 50 کلمهی منحصربهفرد دربارهی محصول وجود داره و بعدش، 500 کلمه دربارهی شرایط تحویل و غیره در تمامی صفحات تکرار شده.
این چه چیزی رو به گوگل میگه (اگه یادتون باشه منظورم یه الگوریتمه)؟
میگه «فقط 10% محتوای منحصربهفرد در تمامی صفحات وجود داره» و این یعنی الگوریتم پاندا حسابتون رو میرسه.
66-این دو صفحه جزء عواملی هستن که کمک میکنن تا کاربرها و موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد کنن.
همچنین، در بعضی از مناطق، آوردن سیاستهای حفظ حریم خصوصی جزء ملزومات قانونی برای هر سایت محسوب میشه.
مثلا برای اینماد لازم است.
نوشتن یک صفحه و متن منشور اخلاقی مناسب میتونه تاثیر فوق العاده ای در بازدید کنندگان و مشتری های احتمالی بگذاره.
67-این دو صفحه جزء عواملی هستن که کمک میکنن تا کاربرها و موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد کنن.
همچنین، در بعضی از مناطق، آوردن سیاستهای حفظ حریم خصوصی جزء ملزومات قانونی برای هر سایت محسوب میشه.
مثلا برای اینماد لازم است.
نوشتن یک صفحه و متن منشور اخلاقی مناسب میتونه تاثیر فوق العاده ای در بازدید کنندگان و مشتری های احتمالی بگذاره.
68-یک زمانی توصیه میشد از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنیم. اما الان دیگه خیلی مهم نیست
پس دنبال یه نام باحال و برند شده باشید نه یه دامین زشت مثل yourexactmatchkeyword.com [که دقیقاً بخواد حاوی کلمهی کلیدی شما باشه]
یک دامنه خوب خوش دست و با معنا راحت به خاطر میمونه و راحت تر تایپ میشه و غلط املایی هم پیش نمیاد و …
69-سرعت بارگذاری صفحه یکی از عوامل رتبهبندیه. اگه همهی عوامل دیگه یکی باشه، سایتی که سریعتر بارگذاری میشه نسبت به سایتی که سرعت بارگذاری پایینی داره، رتبه بهتری کسب میکنه.
در نظر داشته باشید در ایران و با اینترنت کند این مساله اهمیت بیشتری هم پیدا میکنه ممکنه کاربر حوصله ش سر بره و صبر نکنه سایت لود بشه !
70-این یکی از نکاتی است که هنوز هم با تعجب میبینم بعضی از سایتها رعایت نمیکنن.
گرچه گوگل هوشمندتر از قبل عمل میکنه اما هنوز هم ممکنه که دو لینک زیر رو صفحات مجزا (و با محتوای تکراری) در نظر بگیره:
http://www.yoursite.com/url
http://yoursite.com/url
پس یا از www استفاده کنید یا اون رو کنار بذارید و گزینهای رو که ازش استفاده نمیکنید با ریدایرکت 301 به اون یکی هدایت کنید.
شما همینطور میتونید URLهای canonical تنظیم کنید اما من برای اطمینان فقط از ریدایرکت 301 استفاده میکنم.
تنظیم دامنهی ترجیحی در Google Search Console هم ارزشش رو داره. شما میتونید این کار رو با چند کلیک ساده و بعد از تائید هر دو نسخه انجام بدید.
71-قبلاً اشاره کردم که جزئیات تماس شما، باید به راحتی در دسترس باشه. این برای همه سایتها کاربرد داره.
اما اگه شما یه کسبوکاری هستید که هدفتون جستجوی محلیه (local search)، اطلاعات تماس اهمیت خیلی بیشتری پیدا میکنه. در واقع، توصیه من اینه که آدرس فیزیکی و جزئیات تماس رو در فوتر تمامی صفحهها درج کنید.
با این کار، هم موقعیتتون رو برای گوگل تقویت میکنید و هم نشانههایی برای جذب اعتماد ایجاد میکنید.
72-شما میتونید میزان سرعت بارگذاری سایتتون رو در گوگل آنالیتیکس ببینید.
برای دسترسی به این بخش باید بهاینترتیب عمل کنید:
Behaviour > Site Speed > Overview
73-ابزارهای مختلفی برای چک کردن سرعت سایت وجود داره و حتی رایگان هم هستند – pingdom – gtmetrix و…
حتما سرعت صفحات داخلی رو هم چک بکنید
74-AMPها نسخههای سَبُکشدهی صفحات وب هستند که خیلی سریع روی وسایل ارتباطی همراه بارگذاری میشن. احتمال این زیاده که گوگل در آینده، رتبه صفحات AMP رو ارتقا بده؛ چون همین الان هم صفحات سریع (accelerated pages) در جستجو رو نشوندار میکنه.
(Accelerated Mobile Pages (AMP را تنظیم کنید
اگه سایت شما بر بستر وردپرس بنا شده، میتونید برای تنظیم راحت AMP از این plugin رایگان مربوطه استفاده کنید.
75- Googlebot یا سایر اسپایدرها رو از بخشهای حساس سایتتون (مثل مدیریت) دور نگه دارید. برای این کار میتونید از طریق robots.txt اونها رو بلاک کنید.
76-کش کردن یعنی چی؟ تصاویر و بخش مختلف سایت هستند که در صفحات مختلف تکرار میشن میشه که این بخش ها در کامپیوتر کاربر ذخیره بشه که بهش میگیم کش شدن وقتی کاربر میره یک صفحه دیگه رو ببینه این اطلاعات تکراری از روی کامپیوتر خودش بارگذاری میشه و لازم نیست از اینترنت گرفته بشه (چون قبلا گرفته شده و ذخیره شده)
cache یا کش کردن سایت باعث میشه سرعت مرور سایت در نزد کاربر خیلی بالا بره.
در cms های مختلف کلی افزونه رایگان و پولی برای فعال سازی راحت کش وجود داره .
77-میتونید جلوی ایندکس شدن صفحههای ضعیف/بیارزش رو در گوگل بگیرید. برای این کار باید content رو در متاتگ robots روی “noindex, follow” تنظیم کنید.
<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>
یه نمونه از صفحههایی که باید این کار رو براشون انجام بدید، شاید آرشیو تگها و نویسندهها در وردپرس باشه؛ بااینحال، در استفاده از این تگ باید خیلی مراقب بود.
78-سایتتون رو از طریق ابزار Google’s Page Speed Insights اجرا کنید و در جاهایی که امکانش وجود داشت، تغییرات توصیه شده رو اعمال کنید.
من متوجه شدهام که گرفتن نمرهی عالی خیلی سخته اما تا جایی که میتونید موارد رو اصلاح کنید.
79-سایتتون رو مرتب بررسی کنید مراقب موارد زیر باشید
لینکهای شکسته و خطاهای سرور
جزئیات عناوین صفحه و متاها برای هر یک از URLهای سایت
هشدارهای مربوط به محتوای تکراری
صفحاتی که توسط txt بلاک (یا noindex) شدن
80-همیشه برای اختصاص دادن URLهای جدید به صفحههای قدیمی از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
استفاده از ریدایرکت 301 قبلاً باعث میشد که مقداری از عصاره لینک (Link Juice) از بین بره اما گوگل اخیراً تایید کرده که این ریدایرکت 301 در حال حاضر ارزش حداکثری لینک رو حفظ میکنه.
81-رقابت برای جستجوی ارگانیک خیلی بیشتر از همیشه شده، بنابراین لازمه تا هر کاری که میتونید انجام بدید تا لیستتون به صدر بیاد و کلیکهای بیشتری رو جذب کنید.
Rich snippets نوعی از تگهای توصیفی HTML هستن که به موتورهای جستجو کمک میکنن تا محتوای یک صفحه رو بهتر بفهمن.
جالب اینجاست که برای بعضی از جستجوهای خاص میشه این snippetها رو در نتایج جستجو دید.
با استفاده از این روش میتونید CTR رو هم افزایش بدید.
82-اگه از وردپرس استفاده میکنید، پلاگین رایگان Rank math یا YOAST بهتون کمک میکنه تا خیلی از عوامل بر-صفحه (on-page) سئو رو به راحتی کنترل کنید.
علاوه بر تنظیم عناوین و توضیحات رایج و غیره، میتونید ایندکس کردن، ایجاد URLهای canonical، هماهنگ سازی سایت با Google Search Console و خیلی از کارهای دیگه رو با کمک این پلاگین انجام بدید.
83-سایت رقبا رو بررسی کنید و ببینید بیشترین ترافیکشون رو برای چه کلمات کلیدی میگیرند شما هم روی همان کلمات کلیدی کار کنید
نکته:سایت الکسا آمار پربازدیدترین کلمات کلیدی رو نشون میده!
84-دوست دارید بدونید کدوم یکی از محتواهای رقیبتون بیشتر از همه در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده؟
برای این کار میتونید از گزارش «Best By Shares» در Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.
اینطوری یه لیست از تمام محتواهای رقیباتون رو بدست میارید که بر اساس میزان اشتراکگذاری مرتب شدن.
اگه این محتواها برای بقیه مؤثر بوده، میتونه برای شما هم مفید باشه. فقط مطمئن بشید که محتوایی که میسازید حتی بهتر از رقیبتون باشه!
85-میترسید که اطلاعات زیادی رو به رایگان در پستها منتشر کنید؟
نترسید.
با انتشار این نوع اطلاعات نشون میدید که در زمینه کاری خودتون یه متخصص هستید و اینطوری، نسبت به وقتیکه در انتشار اطلاعات خساست به خرج میدید، مشتریهای بیشتری رو جذب میکنید.
علاوهبراین، این نوع محتوا قابلیت اشتراکگذاری و لینکدهی خیلی بالایی رو داره.
86-روزهایی که میشد با تولید انبوه محتوای قالببندی شده و 500 کلمهای در بلاگ، بازدید ناشی از جستجو رو افزایش داد تموم شده.
اگه میخواید برای چیزی که حتی رقابت متوسطی برای اون وجود داره رتبه بگیرید باید یه قدم جلوتر برید و یه محتوای فوقالعاده و عمیق رو ارائه کنید.
ایجاد راهنماهای جامع (مثلا «راهنمای لینکسازی برای تازهکارها») میتونه اشترکگذاریها، Buzz، کامنتها، لایکها و بازدیدهای بیشتری رو در پی داشته باشه.
87-زمانی که یه کلمهی کلیدی پرطرفدار رو هدفگذاری میکنید، یه راه ساده برای متمایز کردن محتواتون نسبت به رقبا وجود داره.
این راه چیزی نیست جز ارائه مطالعات موردی از دنیای واقعی.
علاوه بر این، ارائهی دادهها و مثالهای واقعی میتونه یه راهکار عالی برای جلب اعتماد و نمایش محصول یا خدماتتون باشه.
88-مردم هنوز هم نمیتونن در برابر عنوانهایی که عدد دارند مقاومت کنن!
مثلا 10 راه رسیدن به خوشبختی !
پستهای لیستی (List Posts) هنوز هم قابلیت اشتراکگذاری و لینکدهی بالایی دارند.
بارها و بارها ثابت شده که قرار دادن عدد در عنوان میتونه در جذب کلیکهای بیشتر مؤثر باشه.
نکته خوبی که در پستهای لیستی وجود داره؛ اینکه مخاطبی که روی اونها کلیک میکنه میدونه دقیقاً با چه محتوایی روبرو میشه. برای
همچنین، با توجه به اینکه این نوع مطالب به چندین بخش تقسیم میشن، اسکن کردن اونها راحتتره؛ یعنی مخاطب میتونه بهسرعت چیزی رو که دنبالش میگرده پیدا کنه.
89-یه عنوان فوقالعاده اثر خیلی زیادی در جذب بازدید کننده داره
بین یه پستی که یه دنیا buzz، اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی و بازدید به وجود میاره و یه پستی که بدون بازدید کننده باقی میمونه تفاوت اصلی میتونه عنوان باشه !
گفته میشه سایت Upworthy برای هر پست خودش 25 عنوان مینویسهو بعد بهترینش رو انتخاب میکنه. شاید این یه کم زیاد باشه اما چیزی که به نظر خیلی مؤثره اینه که حداقل 2 یا 3 عنوان بنویسید و بهترینش رو انتخاب کنید
90-خیلی بده متنی بنویسید و پر از غلط املایی یا دستوری باشه .
البته بعضی وقتها برای هدف های تبلیغاتی یا جلب توجه میشه از غلط املایی استفاده کرد اما تا اون موقع باید درست بنویسید! تا اون اشتباه عمدی به چشم بیاد!
برای اصلاح نوشته هاتون میتونید از ابزار ویراستار استفاده کنید یک افزونهی خیلی خوب و قوی برای MS Word هست برای زبان فارسی به اسم «ویراستیار» که با گوگل کردن میتونید پیداش کنید و نصب کنید.
بعد متونتون رو توی ورد کپی کنید و با این ابزار به راحتی غلطهای املایی، دستوری و نشانهگذاری رو تو متن پیدا و اصلاح کنید. علاوه بر این برای یه سری عبارتها، معادل صحیحتری نمایش میده. مثلا همیشه به جای فعل اشتباه «میباشد» به شما «است» یا «هست» رو پیشنهاد میده.
91-بهترین نوع نگارش اونیه که آگاهیبخش و واضح باشه و بشه به آسونی اون رو خوند.
محتواتون رو به چندین بخش منطقی تقسیم کنید (این کار برای سئو خیلی مفیده!). سعی کنید جملات کوتاه و ساده باشن و از bullet point یا اعداد هم استفاده کنید.
تلاش کنید که هر پاراگراف بیشتر از 2 یا 3 جمله نداشته باشه.
92-اگه مطلبی باید کوتاه باشه …
بذارید کوتاه بمونه.
93-بررسی ها نشون میده که بین محتوای طولانی و رتبههای بالاتر نسبت مستقیم وجود داره. گرچه این هشدار رو هم بدیم که طولانی بودن باید همراه باکیفیت بالا باشه، نه صرفاً متن طولانی.
بههرحال نکته اینجاست که باید کمی عمقیتر روی محتواتون کار کنید و یه صفحه authority برای کلمهی کلیدی هدف بسازید.
94-مگه میشه مطلبی درباره یک موضوع خاص (کلمه کلیدی) بنویسید و اون کلمه در متن شما نباشه !؟
گرچه نمونههایی رو میتونیم پیدا کنیم که در اونها، محتوا بدون ذکر «کلمهی کلیدی اصلی» در متن تونسته رتبهی خوبی بگیره، اما حتما کلمهی کلیدی رو ذکر کنید.
همچنین به نظر میاد که اومدن کلمهی کلیدی در ابتدای مقاله میتونه تأثیر بیشتری داشته باشه اما ما خیلی روی این قضیه تأکید نداریم.
اگه میتونید کلمه کلیدی رو زودتر بیارید، این کار رو انجام بدید؛ اگه نه، یه جایی از متن اون رو ذکر کنید.
95-لازم نیست خیلی به تراکم کلمههای کلیدی توجه داشته باشید.
خیلی طبیعی مطلب خود را بنویسید میبینید که بدون اینکه حتی بهش فکر کرده باشید چند بار از کلمهی کلیدی هدف استفاده کردید.
96-اضافه کردن محتوای چندرسانهای (Multimedia) – ویدئو، اسلاید و غیره – باعث میشه که میزان درگیری با محتوا و قابلیت اشتراکگذاری و لینکدهی بیشتر بشه.
همچنین این کار میتونه مزایای مستقیمی برای سئو داشته باشه.
97-عکسها کمک میکنن که محتوای شما به چندین بخش تقسیم بشه و راحتتر بشه اون رو خوند.
همچنین وجود عکسهای متعدد کمک میکنه که مخاطبها بیشتر با مطلب درگیر بشن و مدتزمانی که در صفحه هستن افزایش پیدا کنه و درنتیجه نرخ پرش پایین بیاد.
بهعلاوه، ظاهر پست شما رو زیباتر میکنه.
98-کلمات کلیدی LSI کلمههایی هستن که از لحاظ معنایی به کلمهی کلیدی اصلی مربوط میشن.
این کلمهها برای تقویت موضوع صفحه و همچنین ایجاد تمایز بین همآواها در جستجو موثرن (منظور از همآوا کلماتیه که صورت نوشتاری و گفتاری یکسانی دارن اما معنیشون متفاوته مثلاً «bark» به معنی صدای سگه و «bark» به معنی لایه بیرونیِ درخت)
وقتی دربارهی یه موضوع دارید مینویسید، بهطور طبیعی از اونها استفاده میکنید اما اینکه از قبل دربارهی اونها تحقیقی انجام بدید ایدهی خوبیه.
این مطلب در آینده به روز خواهد شد و موارد بیشتری به این نکات اضافه خواهد شد. شما هم اگر سوال یا نکته ای دارید در قسمت نظرات برام بنویسید.
این مطالب را هم بخوانید : قیمت طراحی سایت – نحوه ارسال کالا با پست – بررسی آنلاین سئو سایت
به این مطلب چند ستاره میدهید؟
رتبه صفحه شما: