موقعیت صفر یا Position Zero (P0) در نتایج جستجوی گوگل همیشه مورد علاقه سئوکاران بوده . اگر تا به حال از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای افزایش رتبه خود در نتایج جستجو استفاده کرده اید، اهمیت کسب رتبه موقعیت صفر یا P0 را درک کرده اید.
نیاز به طراحی سایت دارید ؟ این صفحه را ببینید : طراحی سایت
نکته : موقعیت صفر در ابتدا در جستجوی انگلیسی خیلی به چشم ما میومد
اما جدیدا (پاییز 1401) در وب فارسی هم نتایجی در این جایگاه دیده میشه و همین موضوع اهمیت این مطلب رو بالا برده پس این مطلب رو کامل مطالعه کنید :
اما موقعیت صفر در گوگل چیست و چرا برای استراتژی سئوی شما اهمیت دارد؟
در این مطلب، نکات ریز و درشت نقطه طلایی SERP را بررسی خواهیم کرد تا معنای موقعیت صفر برای کسب و کار شما را کشف کنیم.
این ویدیو را ببینید در باره موقعیت صفر گوگل توضیح دادم
جایگاه صفر گوگل چیست؟
جایگاه صفر گوگل اصطلاحی است که برای توصیف اطلاعاتی که در بالای صفحه جستجو در بالای نتایج جستجوی ارگانیک به شکل برجسته ای نمایش داده می شود. هدف P0 یا قطعه های برجسته (featured snippets)، پاسخگویی مستقیم به سوالات کاربران بدون نیاز به کلیک بر روی پیوند در نتایج جستجو است.
موقعیت صفر یا جایگاه صفر گوگل (P0) به اولین نتیجه جستجوی گوگل که در بالای نتایج جستجو ظاهر می شود گفته می شه.
توجه داشته باشید P0 به شکل برجسته نمایش داده میشه، هدف P0 اینه که مستقیماً به سؤالات جستجوگران پاسخ بده. بدون نیاز به کلیک کردن روی پیوندهای نتیجه جستجو.
موقعیت صفر نام های مختلفی داره، از جمله:
- P0
- Rank Zero
- Featured Snippet
در این نوشته ، هر جا از این اسم ها استفاده کردم منظورم همان موقعیت صفر یا پوزیشن زیرو هست !
قطعه ویژه یا Featured Snippet
برای درک بهتر اینکه موقعیت صفر چیست، اجازه بدید یه نمونه نتیجه P0 رو ببینیم. اگر «How to get a passport» را جستجو کنم، نتیجه Position Zero به این شکل ظاهر میشه :
در این مثال نتیجه ای که Position Zero نمایش داده میشه جواب مستقیم به سوال چطور پاسپورت بگیریم هست، همراه با فهرستی گام به گام از نحوه دریافت پاسپورت و پیوندی به وب سایت USPS برای کسب اطلاعات بیشتر ارائه می دهد.در واقع خود گوگل جوابی که به نظرش درست میاد رو در جایگاه صفر نمایش میده .
اجازه بدید بیشتر موضوع رو بررسی کنم
تایخچه موقعیت صفر
در طول چند سال گذشته، چشم انداز جستجوی گوگل به تکامل خود ادامه داده تا به جستجوگران پاسخ های سریع و ارزشمندی برای جستجوهاشون ارائه بده. مثلا برای پاسخگویی مستقیم به جستجوها، گوگل ابتدا نمودار دانش را راهاندازی کرد که در ابتدا کاملاً بر اساس اطلاعات موجود در پایگاههای داده مانند Freebase و Wikidata بود. مثلا جستجوی سؤال «Who is the CEO of Apple»، این پنل دانش یا کادر پاسخ فوری را بر اساس اطلاعات نمودار دانش نمایش داده میشد:
در قدم بعدی ، گوگل اکنون از تریلیون ها صفحه در فهرست خود برای ایجاد پاسخ در زمان واقعی استفاده می کند. گوگل با ارزیابی ارتباط با عبارت جستجو، Featured Snippets را راهاندازی کرد که اطلاعات را مستقیماً از وبسایت ها برمیداشت. به عنوان مثال، جستجوی «How to write a check»، نتیجه P0 را از سایت هانتینگتون به همراه فهرستی از مراحل و پیوند به سایت آنها به کاربر نمایش میده .
اما گوگل چگونه تعیین می کنه که اطلاعات کدوم سایت را برای نتایج موقعیت صفر یا Position Zero انتخاب کنه – و چگونه می تونیم کاری کنیم مطلب سایت ما رو در این جایگا نشون بده؟ در ادامه مطلب به این موضوع میپردازم!
محتوای P0 از کجا می آید؟
هنگامی که مردم عبارت های مختلف رو جستجو می کنند، الگوریتم های Google صفحاتی رو شناسایی می کنند که به سؤالات جستجوگران پاسخ می دهند – و نتایج برتر را به صورت قطعه های ویژه یا نتایج موقعیت صفر نمایش می دهد. نتایج P0 علاوه بر پاسخ مستقیم به پرس و جوی جستجو، شامل URL و عنوان صفحه سایت حاوی اطلاعات است.
اگر کسی اطلاعات مربوط به کسب و کار، محصولات یا خدمات شما را جستجو کند، و سایت شما در جایگاه صفر نمایش داده شود بازدید زیادی بدست می آورید ! به همین دلیل P0 برای تجارت شما بسیار مهم است.
چرا P0 مهم است؟ این طلای سئو است
اگر در حال حاضر روی سئو سایتتون کار کرده باشید ، اهمیت قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو را درک می کنید.
وقتی وب سایت شما در زمان جستجوی کلمات کلیدی مرتبط در بالای نتایج جستجو نمایش داده بشه ، کلیک ها، سرنخ ها و در نهایت درآمد بیشتری برای کسب و کار خود کسب می کنید. حالا، Position Zero به شما امکان می دهد از رتبه های برتر – بالاتر از موقعیت اول – استفاده کنید تا ترافیک مرتبط را به وب سایت خود جذب کنید. بیایید چند دلیل را بررسی کنیم که چرا موقعیت صفر برای استراتژی سئو و اهداف تجاری شما اهمیت دارد.
موقعیت صفر به شما کمک می کند قلمرو SERP بیشتری را اشغال کنید
کسب موقعیت صفر یا P0 باعث میشه فضای زیادی در نتایج جستجو به سایت شما اختصاص داده بشه (حداقل فضای بیشتری از بقیه سایتها)
وقتی شما در جایگاه صفر باشید و فضای بیشتری هم مال شما بشه رقبا به سمت پایینتر صفحه هول داده میشن. بودن در نتایج P0 به کسب و کار شما امکان می ده تا در SERP ها با ارزش به نظر برسید و به جستجوگران کمک می کنه تا درباره کسب و کار، محصولات و خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
موقعیت صفر نرخ کلیک شما (CTR) را افزایش می دهد
از قبل میدونیم که اولین نتیجه SERP اکثر کلیک ها را دریافت می کند و بعدش نتایج دوم و سوم و… نتایج جذاب Position Zero به شما این امکان را می ده که از موقعیت اول هم بالاتر و بهتر نمایش داده بشید و بنابراین کلیک بیشتری جذب می کنید.
بعضی از صاحبان سایت نگران هستند که پاسخهای مستقیم باعث کاهش کلیکها میشه،ولی تحقیقات خلاف این را نشان داده و دارندگان P0 افزایش نرخ کلیک (CTR) را گزارش کردهاند. این کلیکها اولین گام برای کسب سرنخ (lead)، تبدیل و درآمد بیشتر هستند – و برای کسبوکارها در هر صنعتی بسیار ارزشمند هستند.
نتایج Position Zero برای جستجوی صوتی ضروری هستند
امروزه، جستجوهای صوتی بخش زیادی از جستجوهای آنلاین را تشکیل میده. از آنجایی که موتورهای جستجو از اطلاعات Position Zero برای نتایج جستجوی صوتی استفاده می کنند، بهینه سازی محتوای خود برای P0 ضروری است. در غیر این صورت، ترافیک ارزشمند جستجوی صوتی، سرنخ ها و درآمد را از دست خواهید داد.
نتایج موقعیت صفر رایج تر می شوند
بر اساس بولتن های موتورهای جستجو، بیش از 12 درصد از نتایج جستجو حاوی نتایج P0 هستند.
نتایج Position Zero همچنان قلمرو و ترافیک SERP رو در اختیار دارن بنابراین اگر برای P0 بهینهسازی نکنید، رقبا احتمالاً در نتایج جستجو از شما پیشی خواهند گرفت. از آنجایی که نتایج Position Zero در حال زیادتر شدن هستن، بهینهسازی سایت برای رتبهبندی P0 از همیشه مهمتر است.
آیا نمی دانید چگونه شروع کنید؟ در اینجا یک راهنمای سریع برای رتبه بندی در موقعیت صفر آمده است.
نحوه رتبه بندی در موقعیت صفر: 7 نوع محتوای رتبه بندی P0
محتوای Position Zero چندین فرمت دارد – و اگر میخواهید به رتبهبندی P0 برسید، باید این قالبها را به محتوای خود اضافه کنید.
فرمت های Position Zero
قطعههای ویژه معمولاً شامل قالبهای زیر هستند:
- پاراگراف ها
- لیست های عددی و گلوله ای
- جداول
- فیلم ها
- تصاویر
- نمودار
- …
سوالات 5W (چه کسی، چگونه، چه زمانی، کجا، چرا)
قطعه های ویژه برای پاسخ به سوالات 5W (when-where-who-what-why)وجود دارد: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا. اگر محتوای شما به طور مختصر و دقیق به این سؤالات پاسخ بده، احتمالاً در موقعیت صفر ظاهر می شید – مانند این نتیجه برای «why is the sky blue».
میخواهید برای پاسخ دادن به 5W ها تلاش کنید؟ باید سوالات مناسب رو پیدا کنید و جواب بدید برای پیداکردن سوالات متداول مرتبط با یک موضوع، به «People also ask» گوگل مراجعه کنید.
سپس، باید اطمینان حاصل کنید که در یک پاراگراف یا فهرست کوتاه به سؤال پاسخ میدید و بقیه صفحه خود را به باز کردن موضوع عمیقتر اختصاص بدید.
سوالاتی که با چگونه شروع میشه
جستجوهای نحوه انجام کارها یا سوالاتی که با چگونه شروع میشه نیز برای راه اندازی نتایج P0 خوب هستن. برای مثال، جستجوی قدیمی «how to tie a tie» اطلاعات P0 زیر را نمایش میده.
بسیاری از نتایج P0 برای سوالات “چگونه” ، دستورالعمل های گام به گام برای راهنمایی کاربرها را نمایش می ده.
در مثال بالا، Real Men Real Style لیست شماره گذاری شده را با یک گرافیک مفید تکمیل کرده که نشان می ده چطور باید کراوات رو گره زد.
تعاریف
تعاریف همچنین برای تصاحب موقعیت صفر به خوبی کار می کنند! کاربرانی که به دنبال تعاریف هستند، پاسخهای سریع میخواهند – و نقاط P0 اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار میده. مثلا به این نتیجه P0 برای جستجوی “define hat trick” (تعریف هت تریک) نگاه کنید صریح و راحت معنی عبارت هت تریک رو گفته.
مقایسه ها
اغلب، کاربرها زمان تصمیم گیری در مورد مارک ها یا محصولات برای خرید، می خواهند یک مقایسه سریع داشته باشند. این نتیجه P0 برای “Nike در مقابل آدیداس” یک نمای کلی از مارک های رقیب را با پیوندی برای جستجوگران برای کسب اطلاعات بیشتر ارائه می دهد.
قالببندی محتوای مقایسه ای با فهرستها (عددی یا گلولهای) یا جداول نیز امکان پذیر است – همشون برای گرفتن نقطه P0 عالی هستند.
اطلاعات قیمت/هزینه
جستجوهای مربوط به قیمت یا هزینه نیز نتایج P0 را به همراه میآورد که به کاربران یک میزان حدودی قیمت نشون میده یتا کاربر یک مزنه قیمت دستش بیاد. در تصویر زیر نتیجه جستجو درباره هزینه گذروندن تعطیلات در آلاسکا را می بینید . در این تصویر یک تخمین سریع بشکل موقعیت صفر به کاربر نشون داده شده – و توصیه شده برای محاسبه قیمت نهایی بر روی لینک کلیک بشه.
لیست های برتر/بهترین
لیست های تاپ تن top 10 یا فهرستهای برترین یا بهترین محصولات به کاربران در فرآیند خرید کمک میکنه – و همانطور حدس زدید، نتایج عالی در P0 ایجاد میکنند. در تصویر زیر لیست بهترین شکلات ها رو میبینید
سوالات متداول یا faq ها
نباید با صفحات سؤالات متداول که معمولاً حاوی پاسخ به مجموعه وسیعی از سؤالات هستند، اشتباه گرفته شود، محتوای سؤالات متداول P0 به سؤالات رایج در مورد یک موضوع خاص پاسخ می ده و از صفحاتی می آید که پاسخ های عمیقی در مورد موضوعاتی مختلف ارائه میده مانند «dairy-free options Ben & Jerry’s» در تصویر زیر :
سایت huffpost برنده Ben & Jerry’s را به عنوان گزینه غیر لبنی ارائه می ده.
حالا که به سؤال «موقعیت صفر چیست» شما پاسخ دادیم، وقت آن رسیده است که بهینه سازی برای موقعیت صفر را شروع کنید.
منبع : webfx
در این مطلب از مثال ها و تصاویر انگلیسی استفاده کردم علت اینه که این موضوع موقعیت یا پوزیشن صفر به تازگی داره در وب فارسی راه میوفته در آینده حتما تصاویر مثال های فارسی رو اضافه میکنم.
سوالات متداول
جایگاه صفر گوگل چیست؟
جایگاه صفر گوگل اصطلاحی است که برای توصیف اطلاعاتی که در بالای صفحه جستجو در بالای نتایج جستجوی ارگانیک به شکل برجسته ای نمایش داده می شود. هدف P0 یا قطعه های برجسته (featured snippets)، پاسخگویی مستقیم به سوالات کاربران بدون نیاز به کلیک بر روی پیوند در نتایج جستجو است.
چه مطالبی در جایگاه صفر گوگل نمایش داده میشود؟
سوالات پرکاربرد مثل سوالات 5W ، سوالاتی که با چگونه آغاز میشه ، تعاریف ، لیست قیمت و هزینه ، لیست برترین ها ، مقایسه دو محصول یا برند ، معرفی افراد و … در جایگاه صفر گوگل ظاهر میشه .
اگر سوال یا ابهامی براتون پیش اومد در پایین صفحه بپرسید که توضیح بدم همینطور اگه اطلاعات کاملتری در این باره داره ممنون میشم برام بنویسید.
به این مطلب چند ستاره میدهید؟
رتبه صفحه شما:
3 پاسخ
ممنون از مطلب خوبتون
ممنون از مطلب خوبتون و ممنون که خیلی سریع راجع به این موضوع مطلب نوشتید یه سوالی دارم چطور میتونم کاری کنم که مطالب سایتم در جایگاه صفر گوگل نمایش داده بشه ؟
چند راه برای افزایش شانس خود برای رتبه بندی برای جایگاه صفر گوگل وجود داره:
روی کلمات کلیدی بلند تمرکز کنید.
کلمات کلیدی سوالی را هدف قرار بدید.
ساختار صفحات سایتتون واضح باشه (تگ عنوان و تگ پاراگراف استفاده کنید).
پاسخ به سوالات نه خیلی طولاتی باشه نه خیلی کوتاه (حدود 54-58 کلمه).